Volvo tester diesel-methangas til lastbiler
Blanding bedre end ren diesel eller gas CO2-udledning reduceres med 80 procent.
- Methangas, med sin højere virkningsgrad, i kombination med diesel, giver mindre forbrug af energi end en motor til diesel eller gas alene, udtaler chefen for Volvo Trucks miljøudvikling Lars Mårtensson.
Volvo præsenterede i august 2007 syv lastvogne med alternative drivmidler, og efter disse test koncentrerer man sig nu om to nye brændstoffer. Dimethylester, DME, metan og diesel. Lars Mårtensson udtaler videre, at denne blanding er den bedste disponible løsning, som det ser ud i dag, og der er mere gas i undergrunden end oliereserver.
Blandingen reducerer CO2 udslippet. Der har været problemer med lastvogne på langfart, men det ser ud til at være løst med 70 procent methan og resten som et biodieselmix. Volvo mener, at CO2 udslippet reduceres med op mod 80 procent sammenlignet med motoren, som kører på ren biodiesel. Men det kræver udbygning af tankstationer med det nye brændstof.