Fra design til lastvognsmekaniker
32-årig enlig mor gik i voksenlære som lastvognsmekaniker. Hun har netop bestået svendeprøven på Skjern Tekniske Skole.
- Det er faktisk det, jeg altid gerne har villet være. Mekaniker, siger hun.
Alligevel tog hun en helt anden uddannelse og blev teknisk designer. Og det fag har hun arbejdet med i fem år.
- Hvorfor startede du ikke med det, du gerne ville en mekanikeruddannelse?
- Mulighederne skal være der. Tilbuddene skal være der, og de kom først for 3-4 år siden. Efter den sidste barselsorlov var det ikke så nemt at få arbejde som teknisk designer. Og så stod lastvognsmekanikeruddannelsen på listen over de fag, hvor man kunne komme i voksenlære. Det var med at tage chancen og det gjorde jeg, siger Randi Viborg.
På den rette hylde
Hun følte med det samme, at hun var kommet på den rette hylde. Og hun faldt med det samme til i den nye mandeverden, hvor tingene bliver sagt direkte og lige ud. En verden, hvor en spade kaldes en spade.
- I en mandeverden bliver det sagt lige ud, når du er berettiget til at få at vide, at du er en klovn. Og så er den sag afsluttet. I en kvindeverden er der mere fnidder-fnadder rundt i hjørnerne, og det kan tage flere måneder at finde ud af, hvad der er galt. Og det passer slet ikke til mig, siger Randi Viborg.
Fysisk er arbejdet som lastvognsmekaniker naturligvis hårdere end arbejdet som teknisk designer. Men Randi Viborgs krop vænnede sig hurtigt til det, så hun føler ikke arbejdet som fysisk hårdt. Og hun er glad for at være kommet ind i et fag med store og spændende udfordringer.
Bilerne kan mere selv
- Der kommer mere og mere motorstyring og elektronik på lastvognene. Bilerne kan mere og mere selv, og det skræmmer mig ikke. Jeg synes tværtimod, at det er utrolig interessant og en meget spændende udfordring for os mekanikere, at computeren i endnu højere grad bliver vort vigtigste arbejdsredskab, siger Randi Viborg.
- Måske kommer der ellastbiler?
- Ja, de skal der nok komme på et tidspunkt. Man arbejder i hvert fald hen mod det. Men i første omgang tænker jeg nu mest på de nye systemer, hvor lastvognene selv kan mærke de hvide striber på vejene og reagere på dem og måle, hvor langt der er til den forankørende og selv holde den rigtige sikkerhedsafstand. Automatisk nedbremsning findes faktisk allerede i nogle biler, siger Randi Viborg.
Hun er i voksenlære hos Iveco i Herning, hvor hun efter planen skal have overrakt sit svendebrev til sommer.