Strategien bag Kias nye syv års garanti
Tiltag er en øjenåbner, der trækker kunderne i butikken til dialog om bilernes pris, kvalitet og eftermarkedets betydning.
Fra importøren Kia Motors i Fredericia siger kommerciel direktør Mogens Lyngsø, at den omfattende nye garanti her fra årsskiftet 2010 allerede har givet stor presse-omtale og dermed betydning for salget.
- Når vi måske får fjerde generation Opel-kunder ind fra gaden til en af vores Kia-forhandlere via tiltag som øget garanti, har de generelt lave forventninger til bilernes udstyr, komfort, materialevalg og dermed kvalitet. Det får vi mulighed for at gøre op med i en dialog, hvor vi kan slå fast, at Kia med syv års garanti virkelig tror på produktet. Samtidig kan vi i salgsarbejdet overraske kunderne med, at Kia ligger nummer fire i verden og nu har overhalet Ford, siger Mogens Lyngsø.
Krav til leverandører
Kia har for seks år siden lagt en strategi med kerneværdierne kvalitet i produktionen, troværdighed og dynamik. Konceptet, der indbefatter høje krav til underleverandører og top-produktionslinjer, begyndte med en stor ny fabrik i Slovenien til modellen Ceed, der er blevet en storsællert. Nu tages skridtet fuldt ud til at gælde alle modeller, herunder de EU-producerede Ceed og Sportage, samt den nye Venga med intro i april/maj og en crossover til sommer.
Også i produktionen i Asien er niveauet hævet for resten af modeludbuddet, der omfatter Picanto, Rio, Carens, Sorento og Soul samt Magentis og Carnival, som ikke længere sælges i Danmark.
Lav reklamationsprocent
Den øgede kvalitet har på fire år medført hele 20 procents nedgang i reklamations-arbejde på værkstederne for bilproducentens regning. Det er denne kvalitetsstrategi, der nu medfører øget garanti i Europa.
- Der ligger naturligvis masser af kalkuler bag tiltaget. Der findes to måder at øge garantien på enten den hurtige, hvor der skal sættes penge til side til når regningen for fejl på bilerne kommer. Eller som Kias, der har valgt at putte pengene i kvalitet i bilerne for at sikre sig mod øgede reklamationsudgifter, siger Mogens Lyngsø.
Han mener, at andre bilproducenter vil begynde at bevæge sig samme vej. Men nogle vil stadig satse på, at kunderne endnu vægter design højere end garanti og kvalitet. Dermed er der stadig plads til især sydeuropæisk DNA.
Mål fem procent
Salget af Kia steg, trods finanskrisen, i Europa i 2009 med syv procent, så mærket nu har to procent markedsandel. Målet er tre procent i 2010.
I Danmark er mærket gået ned i omsætning, som alle andre, men har et ambitiøst mål om at komme i top 10 med fem procent markedsandel mod nu 3,2 procent.
En del af tilbagegangen herhjemme tilskrives manglende Picantoer og et Ceed modelskifte med vacuum på en måned.
Hvad angår tidligere tiders høje afskrivning på koreanske biler som Hyundai og Kia, melder Mogens Lyngsø, at de tider er forbi for især de bedst sælgende Picanto og Ceed.
- Vi ser nu de første Ceed på nettet, stadig med fire års garanti, blive revet væk, og det samme sker hos vores forhandlere. Der er sket meget, siden Kia kom til Danmark for 12 år siden, hvor vores daværende kundetype gerne selv hentede en ny billigbil hos os i Fredericia. Normalt tager det tre bilgenerationer at slå igennem på et marked. Vores garanti-strategi kapper nok en generation af, mener Mogens Lyngsø.