23948sdkhjf

Dækbranchen går sammen om øget sikkerhed og kvalitet

En af de mest interessante nyheder på det årlige Dæk Seminar på Teknologisk Institut i Taastrup i onsdags den 15. september var dækbranchens fælles initiativ om øget sikkerhed og kvalitet.
Manglende dæksikkerhed kan være livsfarlig. Alligevel er der ingen lovkrav om kontrol af dækcentre eller undervisning af deres personale. Derfor har branchen selv taget initiativ til en standard for uddannelse, opgaveudførelse og opfølgning.

Det kom frem på det årlige Dæk Seminar på Teknologisk Institut i Taastrup forleden, som er sat i scene af Rådet for Større Dæksikkerhed. Lovgivningen har intet krav om, at montering og reparation af dæk skal udføres af faguddannet fagfolk. Det har resulteret i et samarbejde mellem branchens aktører for at sikre forbrugerne øget kvalitet og tryghed. Rådet udtaler blandt andet, at tandlægen skal være faguddannet, men modsat i Norge gælder dette ikke for dækmanden. Det er paradoksalt, for konsekvensen kan blive langt større end et hul i en af tænderne. Ordene kommer fra den nye direktør i Dækbranchens Fællesråd, Volker Nitz. Sammen med Teknologisk Institut og Mercantec, Viborg, har branchen udarbejdet et fælles koncept i tæt samarbejde med kæderne Super Dæk Service, Euromaster og QuickPot. Dertil en række centre fra FirstStop og PointS med enkelte forretninger fra de store dækkæder. Aftalen har to ben. Dels et uddannelseskoncept, som søsættes i starten af det nye år, og dels værkstedskontrolordning, der allerede er i kraft.

133 dækcentre testet

- Som forbruger skal man holde øje med certifikatet "Dette værksted er kontrolleret af Teknologisk Institut", der viser, at de enkelte dækcentre deltager i kontrolordningen. Det indebærer eftersyn af blandt andet dæktryksmålere, momentnøgler, samt afbalancerings- og hjulindstillingsapparater. Desuden kontrolleres om reparation og lapning af dæk udføres korrekt i henhold til den nye standard, udtalte chefkonsulent Peter Rytter, Teknologisk Institut, som allerede har testet 133 dækcentre.

Det var ikke opløftende. 50 procent havde spændt hjulene forkert, 20 procent havde fejl i dæktryksmålerne, der virkede dårligt, og 40 procent fik konstateret fejl i reparationskontrollen. Uddannelseskonceptet er tilrettelagt i samarbejde med Autoteknisk Center på Mercantec, Viborg, tidligere Viborg Tekniske Skole. Her fremlagde uddannelseschef Kurt Lindholm, en næsten færdig uddannelsesplan, som efterfølgende fik en del spørgsmål fra de mange deltagere.

Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust, hilser uddannelsestiltaget velkommen.

- Det er vigtigt, at forbrugerne klædes på til det rette valg af dæk, for eksempel med skift mellem sommer- og vinterdæk, som er meget væsentligt, uden at være lovpligtigt. Man bør overlade dækservice til en fagmand. Med den nye ordning får forbrugerne den garanti, at medarbejderne på værkstedet vitterlig er fagfolk, udtalte Kenneth Saust.

Flere foredragsholdere gav andre interessante oplysninger, som projektleder Jan Van De Locht, Würth, Frank Larsen, Norge, teknisk chef for Continental i Skandinavien, og Torsten Johanson STRO, Sverige, om nye kommende mærkninger og lovregler fra slutningen af 2012. Chefinstruktør på FDM Sjællandsringen, Bent Grue, gennemgik vejgreb, aquaplanning, dæktryk, sommer- og vinterdæk, sammen med Bilinspektør ved Rigspolitiet Erling Vestergaard Jensen. Det vender vi tilbage til.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078