23948sdkhjf

Applus afviser Trafikstyrelsens underkendelse af synet

Bilejere og autobranchen er nok generelt glad for, at vi ikke banker hul med spidshammere på 30 procent af bilparken, svarer bilsynsdirektør Arne Willerslev-Legrand.
I et svar på kritikken fra Dalbyover-mekaniker Rasmus Rasmussen siger Applus Bilsyn-direktør Arne Willerslev-Legrand, at han og synsvirksomhedens tekniske ansvarlige ikke er enige i Trafikstyrelsens underkendelse af Applus Valbys syn af Rasmus Rasmussens Mercedes-Benz 250 TD.

- Trafikstyrelsen har truffet en forkert og selvmodsigende afgørelse, det lyser ud af deres brev. Vi tager meget gerne en generel dialog med styrelsen om fortolkning af deres egne synsregler, ligesom vi løbende har faglige drøftelser med Trafikstyrelsen, siger Arne Willerslev-Legrand.

Han mener, at der i sagen har været et kommunikationsproblem, og at dialog vil kunne skabe større klarhed mellem alle tre parter om synskrav og det gennemførte syn.

Smager af skuffelse

- Jeg må sige, at denne sag smager af skuffelse over at have købt en dårlig bil, som er synet korrekt efter reglerne, der siger, at vi i zone C kun skal kontrollere visuelt. Bilsyn er i denne forbindelse ikke del af bilhandel eller reparation, og køber har selv ansvar for købet. Det er desuden ikke vores opgave at slå biler sønder og sammen med en spidshammer – det kunne vi gøre på 30 procent af bilparkens zone C-bilbunde, hvilket også autobranchen nok er glad for, at vi undlader, mener Arne Willerslev-Legrand.

Han peger på, at i Europas ældste bilpark herhjemme bliver 65 procent af biler over 10 år kasseret på grund af fejl i bærende dele, herunder tæringer. Næsten halvdelen af bilparken er over 10 år gammel.

- Generelt får bilerne lov at køre for længe herhjemme, hvor klimaet er hårdt ved køretøjerne, uden årlige syn som i resten af EU, mener Applus-direktøren.

Refunderer betaling

Arne Willerslev-Legrand siger til kritikken af Trafikstyrelsens manglende mulighed for at pålægge fejlende synsvirksomheder økonomiske sanktioner, at dette forhold er, som det må være.

- Trafikstyrelsen ejer os jo ikke. Men det sker jævnligt, at vi erkender fejl og refunderer synsindbetaling, men kun sjældent at vi godtgør kunder yderligere omkostninger, såsom ekstraudgifter til reparationsarbejde. Med 500.000 årlige syn i vores virksomhed sker der naturligvis fejl af og til. Vi kan godt komme ud for usynlige tæringer under gummihud, når det ikke er sikkerhedsmæssigt. Derimod bruger vi hammer ved hjulophæng og andet for at sikre ordentlig godstykkelse.

- I dette tilfælde kan synsmedarbejderen i Valby tydeligt huske den pågældende bil, og der er ingen tvivl om, at den kun lige har overholdt minimumskravene ved øjebliksbilledet til syn. Og så er bilen efterfølgende helt sikkert blevet bearbejdet, så rusthullerne er gjort større, siger Arne Willerslev-Legrand, der selv er uddannet mekaniker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094