23948sdkhjf

Kalder sanktioner for fejlsyn ynkeligt

Værkstedsindehaver Rasmus Rasmussen mener, at Trafikstyrelsens sanktionsmuligheder overfor bilsynsvirksomheder, der fejlsyner, er for ringe efter sit køb af en nysynet men voldsomt rusten Mercedes til genopbygning.
"I har annulleret synet foretaget af Applus Bilsyn, og det er Applus totalt ligeglad med. De fastholder, at de ikke har gjort noget forkert, så hvad pokker berettiger jeres tilstedeværelse. Vi – værkstederne – kan jo ikke bruge jer til noget. Det har denne sag da vist. Synshallerne, i hvert fald Applus Valby, har åbenbart mere vægt end jer overfor os. Hvor ynkeligt…"

Med denne besked i en mail til tilsynsmyndigheden med bilsynsvirksomheder, Trafikstyrelsen, giver indehaver af Dalbyover Autoværksted i Havndal ved Randers, Rasmus Rasmussen, udtryk for sin frustration.

Han købte en umiddelbart pænt udseende og totalskadet Mercedes-Benz C250 TD fra 1997 den 8. april i år af TrygVesta. Den var nysynet den 2. februar hos Applus Bilsyn i Valby med en betinget godkendelse og en bemærkning om en mindre 50 mm tæring i bundzone C, der skulle udbedres uden omsyn. Bilen blev totalskadet seks uger efter synet.

Da Rasmus Rasmussen modtager bilen på værkstedet den 12. april, undrer han sig over, at en bil, hvor bærende dele tydeligvis er så rustne, at de kan pilles fra hinanden med fingrene, kan blive betinget godkendt. Han skriver til Applus i Valby dagen efter og modtager svar den 28. april, hvori teknisk ansvarlig hos Applus Bilsyn-hovedkontoret, Poul-Erik Christensen, anfører, at et køretøj gerne må godkendes med rusthuller op til 20 mm i zone C, samt at Rasmus Rasmussens fotos af rustskaden viser, at køretøjet har været "bearbejdet", hvor rusthullerne er banket større end ved synet. Altså at Applus’ normale syns-rustundersøgelse ikke gav anledning til at opdage den omfattende tæring med fem huller, hvoraf det ene er 50 centimeter i længden. Denne påståede bearbejdning, samt at køretøjet efter synet er blevet totalskadet, gør, at Applus mener ikke at kunne afgøre, hvordan køretøjet har set ud på synstidspunktet, og at sagen lukkes herfra, er beskeden i et brev til Rasmus Rasmussen.

Medhold af tilsyn

Rasmus Rasmussen siger til Motor-magasinet, at det ikke er på hans værksted, rusthullerne er banket større siden modtagelsen af bilen, som den tidligere ejer kørte i efter synet i februar, indtil totalskaden indtraf. Han klager derfor til tilsynsmyndigheden Trafikstyrelsen (tidligere Færdselsstyrelsen, red.) Herfra besigtiger man bilen den 29. april på Dalbyover Autoværksted og giver Rasmus Rasmussen medhold i, at bilen ikke er synet korrekt hos Applus Valby, og Trafikstyrelsen underkender dermed synet. I sit skriftlige svar til Rasmus Rasmussen anfører Trafikstyrelsen imidlertid, at man "desværre ikke har beføjelser til at forpligte en synsvirksomhed økonomisk".

- For mig er spørgsmålet nu, hvem der skal betale for den omfattende rustreparation på grund af tæringen, som Applus overså, samt et nyt syn af den fejlsynede bil, spørger Rasmus Rasmussen.

- Det kan da ikke passe, at man skal anlægge et civilt søgsmål. Applus må have en forsikring eller kunne betale per kulance, når de laver fejl. Ligesom jeg ved, at mange private synshaller gør, siger Rasmus Rasmussen, der ikke er medlem af en brancheorganisation med mulighed for juridisk bistand.

- Jeg har været i branchen siden 1965 og lavet skadesbiler i 21 år, men aldrig oplevet noget lignende. Her købte vi en tilsyneladende fornuftig bil til en fornuftig pris, som man kan pille fra hinanden med fingrene. Det burde Applus have opdaget – og i hvert fald indrømmet efterfølgende var for dårligt. Når Trafikstyrelsen ikke kan drage Applus økonomisk til ansvar, er det jo mig, der reelt bliver økonomisk sanktioneret, raser Rasmus Rasmussen.

Ind under gulvtæppet

Fra Trafikstyrelsen siger fuldmægtig Christine Pallesen, der har været involveret i sagen, at sanktionsmulighederne mod fejlende synsvirksomheder begrænser sig til ekstra målrettede tilsyn med virksomheden for at modvirke fremtidige fejl.

- Det er bare ikke godt nok. Trafikstyrelsens kontrollanter er folk fra Applus’ fortid som Statens Bilinspektion, og jeg føler, at de holder hånden over resterne af den tidligere statsinstitution, mens der holdes ekstra øje med de nye, private synsvirksomheder.

- Applus, med direktør Arne Willerslev-Legrand i spidsen, vil meget gerne i medierne, især fagbladet Motor-magasinet, for at fortælle hvor god han og virksomheden er. Her vælger de bare at feje en dårlig sag ind under gulvtæppet i stedet for at indrømme sin åbenlyse fejl og afhjælpe økonomisk, siger Rasmus Rasmussen.

Ikke et taksator-problem

Han mener desuden, at TrygVestas taksator ikke kan klandres for ikke at have set rustomfanget med blandt andet de forreste løftepunkter presset 10-15 centimeter op, da bilen var nysynet, og taksatoren kun skulle kigge på den primært kosmetiske skade efter 75-procent totalskadereglerne.

- Men skulle bilen have været synet, ville han helt sikkert have opdaget de åbenlyse tæringer, siger Rasmus Rasmussen.

Som foreløbig udgang på sagen har TrygVesta indvilliget i at give et nedslag i salgsprisen til Dalbyover Autoværksted, der dog ikke dækker Rasmus Rasmussens ekstraomkostninger til den uforudsete rustreparation.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063