23948sdkhjf

Jubilæum i Wolfsburg

For 25 år siden præsenterede VW den nye G-lader, og et par år efter kom VW Polo G-40, der historisk set blev den første VW-motor efter downsizing princippet, med en lille motor og kompressor.

Forleden fejrede man den runde dag med festivitas i hjembyen Wolfsburg med ejere af Polo G-lader modellen, der kom fra hele Europa. Polo G-40 var kun i produktion nogle få år, efter sigende fordi det var for dyrt at fremstille den nye G-lader, med en meget stor spildprocent i produktionen. Den samlede produktion blev kun på godt 2000 enheder i de tre-fire år, modellen var til salg.

En dansk ejer, der selv kører en årgang 1991 af den sidste version, oplyser, at han mener, prisen i 1991 var 212.000 kroner, inklusive afgift, som var rigtig mange penge for en Polo dengang. Polo G-lader er i dag en eftertragtet model for samlere, som handles til ret høje priser.

Der blev blandt andet kørt Polo Cup på flere af de store markeder, også i USA. Den havde 1.3 liters benzinmotor, der sammen med kompressoren, fik motoreffekten op på 115 hk, og 113 hk med katalysator, som var en del dengang.

De besøgende i Wolfsburg fik samtidig mulighed for at se en Polo Sprint, som studie fra samme periode med hæk-motor, og den første øko-Polo, som forløber for BlueMotion versionerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064