Højere skrotpræmie bør ledsages af ekstra biloprydning
DFs forslag om at hæve skrotpræmien til 15.000 kr. er ikke nok, mener bilsynsbranchen, der også anbefaler øget kontrol med ældre biler.
- En skrotpræmie på 15.000 kroner er et godt udgangspunkt, som vil give flere bilejere økonomisk mulighed for at skifte gamle biler ud med nye, siger adm. direktør hos Applus Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.
- Men vi foreslår, at ældre biler over 10 år også kontrolleres hyppigere ved etablering af et årligt, periodisk syn for disse biler. Sådan er reglerne allerede i de fleste EU lande. Det styrker incitamentet til, at bilen enten udskiftes eller bringes i forsvarlig stand til glæde for trafiksikkerhed og miljø. Og det er der brug for, da vi får over en million flere køretøjer de kommende 25 år. Gennemsnitsalderen for disse køretøjer forventer vi vil være stigende, blandt andet på grund af brugtimport.
Forureningsfejl på gamle biler
Applus Bilsyns tal viser, at forekomsten af forureningsfejl på brugte biler stiger stærkt med alderen. Eksempelvis har brugte biler over 15 år ti gange så mange forureningsfejl som nyere biler. Dertil kommer et betydeligt antal sikkerhedsrelaterede fejl på de ældre biler, som er ringe vedligeholdt og dermed til fare for trafiksikkerheden.
- Forhøjelsen af skrotpræmien er en af vores mærkesager, som vi har kæmpet for i flere år. Undersøgelser bekræfter, at Danmark har et sundhedsfarligt luftmiljø i København. Det er det, vi opfordrer regeringen til at handle på ved at hæve skrotpræmien markant i kombination med udvidelse af miljøzonelovgivningen til at omfatte personbiler og ikke mindst hyppigere bilsyn på ældre biler, siger Arne Willerslev-Legrand.
Applus Bilsyn understreger, at en højere skrotpræmie ikke i sig selv er nok til at opnå den ønskede fornyelse og oprydning i bilparken, men bør ses som èt af flere nødvendige tiltag, som flere af vores nabolande for længst har indført.