23948sdkhjf

Et markeds view fra Lokal Syn

Synsmarkedet har fordelt kunderne imellem sig, mener Niels Rask, formand for Dansk Lokal Syn.
Et synsmarked der snart er seks år gammelt, har efterhånden fundet sit leje. Enkelte kunder prøver stadig nye græsgange, men hovedparten er fordelt mellem synsvirksomhederne, store som små.

I første kvartal 2005 synede den største spiller på markedet omkring 225.000 små køretøjer, og seneste kvartal er markedsandelen faldet til 100.000.

Det vil sige, at de nye ejerledede synsvirksomheder øger deres omsætning. Dette er ene og alene deres evne til at servicere kunderne lokalt og intensivt. Ingen overheadledelse, beslutninger tages med minut varsel og tilpasning for kundernes bedste effektueres over en kop kaffe.

- Vi kalder det kundens bilsyn, siger Niels Rask, formand for Dansk Lokal Syn.

Tilgængelighed og priser

Dansk Lokal Syn kan bryste sig med endnu flere medlemmer, hvor alle har rigtigt godt fat.

- Det er dog med stor undren, at vi stadig ser nye virksomheder starte. Det kan kun hænge sammen på en måde, de store må afgive suverænitet til de små, siger Niels Rask

- Vi har foretaget en rundspørge hos de små virksomheder og den viser at den økonomiske faktor er afgørende i en del tilfælde, men at hovedbudskabet hos branche og privatkunder til stadighed er service og tilgængelighed. Kunderne bliver forvirrede over kryptiske rabatordninger og ved slet ikke hvad de i virkeligheden giver for et bilsyn i disse ordninger.

- Når fordele og ulemper er gjort op, kan det eksempelvis forekomme, at en travl branchekunde har sparet 58,- inkl. moms, ved at vælge den ugennemsigtige rabatordning, og dårligere service med ufleksibel ventetid.

- Man kan så spørge sig selv, om man ikke kunne have brugt ventetiden bedre, idet medarbejderen burde have omsat for mindst 10 gange så meget hjemme på værkstedet, siger Niels Rask.

Frem mod andre opgaver

Synsvirksomhederne har ikke mærket det store til sammenlægningen af Trafikstyrelsen og Færdselsstyrelsen til Trafikstyrelsen. Dog er serviceniveauet ramt, når synsvirksomhederne skal skaffe en typegodkendelse der er af ældre dato. Det er med stort ønske, at disse forhold bringes til en standard, der er foreneligt med konkurrencesituationen, mener Niels Rask.

- Vi ser frem til, at de små synsvirksomheder får muligheden for at virke som motorkontor. Som det ser ud lige nu, er 1. oktober næste år datoen, hvor interesserede synsvirksomheder kan tilbyde denne service. Blandt synsvirksomheder er der kritiske spørgsmål i forhold de økonomiske rammer, men hovedparten af de små synsvirksomheder vil udbyde denne service som led i deres forretningsplan.

Dansk Lokal Syn ser meget lyst på fremtiden. Der er til stadighed øget omsætning samlet set mellem medlemmerne, og kunderne er blevet meget loyale, da de er sikre på den samme service hver gang.

De ejerledede synsvirksomheder "smider sig i sølet" for kunderne, når det virkeligt gælder, uden at gå på kompromis med lovgivning, sikkerhed og miljø. Det fås ikke tilsvarende andre steder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078