Højere skrotpræmie har ingen interesse
Der er mere intelligente måder statskassen kan tjene penge end blot at forhøje skrotpræmien, siger DAG.
- Erfaringer fra andre lande med forhøjet skrotpræmie viser, at der kun bliver tale om en boble, skriver direktør i Dansk autogenbrug, DAG, Søren Sonniksen til flere ministre og Folketingsudvalg.
Der er en stabil og rolig udskiftning af den danske bilpark viser en opgørelse over skrottede biler de seneste fem år.
Der skrottes godt 90.000 biler årligt.
I sit svar til ministre og udvalg kommer Sonniksen yderligere med en stribe eksempler på negativ virkning for autobranchen, hvis forslaget blev til lov.
- det vil forringe muligheder for omsætning af brugte reservedele.
- det vil kun give mere jern til shredning og få jernpriserne til at falde.
- værksreder vil få mindre omsætning (og staten mindre moms. Red)
- det vil give større belastning af handelsbalancen med import af mange nye biler.
- Se realiteterne i øjnene og gennemfør noget sundt, fornuftigt og langsigtet, som er bæredygtigt i mange år, slutter Søren Sonniksen sin henvendelse.
Den højere præmie må betales af statskassen, i modsætning til de 1750 kroner, som bilejerne selv har indbetalt gennem bilens levetid ved forhøjede forsikringspræmier.