Chiptunings forhandlere politianmeldt
Trafikstyrelsen i aktion sammen med seks brancheforeninger.
Bag det drastiske tiltag ligger en erkendelse af, at der ved chiptuning af biler såvel personbiler som varebiler og lastbiler sker en omgåelse af bestræbelserne på at reducere forureningen fra bilerne, ligesom ejerne af visse biler omgår lovgivningen om registreringsafgift, skriver Børsen.
- Der er en række gode grunde til at begrænse omfanget af ulovlig chiptuning i Danmark. Ulovligt chiptunede biler kan forurene mere og dermed udgøre en risiko for befolkningens sundhed. Chiptuning af bilmotorerne medfører bortfald af fabriksgaranti og øger sliddet på motor, bremser og transmission. Og chiptunede biler kan være et sikkerhedsproblem, siger ingeniør Peter Jessen Lunddorf fra Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport til avisen.
- Det har været DBI´s ønske, at myndighederne i højere grad, end tilfældet er i dag, skulle gøre en aktiv indsats for at stoppe udbyderne af ulovlig chiptuning, siger chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen.
Det er Trafikstyrelsens opfattelse, at en overvejende del af de virksomheder, der sælger og markedsfører chiptuningsudstyr, bryder de danske regler, idet den fornødne dokumentation for teknikken ikke eksisterer. I Danmark er der særlige krav vedrørende dokumentation for luftforurening for chiptunede biler. Ifølge Peter Jessen Lunddorf findes der flere former for godkendt chiptuningsudstyr blandt andet for Volvo og Saab personbiler.
De otte forhandlere af chiptuningsudstyr, som Trafikstyrelsen har meldt til politiet for markedsføring af ulovligt udstyr, er ifølge Børsen: Sanco i Aalborg, Scantune i Galten ved Århus, Landberg.dk i Hjallerup, RB Group i Nørre Sundby, Chiptuning Direct og Cartech i Århus, Stoholm Au2Service og Optibox i Vemmelev ved Korsør.