23948sdkhjf

Blybatterier indtager hybridbiler

Ny AGM-batteri fra Exide kunne ses på Automechanika messen – monteret i en Honda Insight, der normalt er udrustet med nikkel-metalhydrid.
I meget lang tid har blybatterier måttet overlade pladsen til nikkel-metalhydrider og litiumsystemer i hybridbiler. Men nu tages kampen op. Exide Technologies har udviklet et avanceret AGM-batteri, der fungerer i de såkaldte elektriske hybridkøretøjer. Batteriet kunne ses på Automechanika messen – monteret i en Honda Insight, der normalt er udrustet med nikkel-metalhydrid.

I et elektrisk hybridkøretøj kombinerer man en almindelig forbrændingsmotor med en elmotor, hvormed man får et lavere brændstof-forbrug, end man gør i almindelige køretøjer. Da bilen har to fremdriftssystemer behøver den ikke aflægge besøg på genopladningsstationer, som plugin-biler eller el-køretøjer gør. Elektriske hybridkøretøjer oplader batterierne via generatorerne, hvor man tillige fanger den kinetiske energi fra opbremsninger, og fører den tilbage til batterierne.

- Det er ironisk, at det 151 år gamle blybatteri kan ændres, så de møder de nye hybridbilers behov, siger Poul Cheeseman, vicepræsident hos Exide Technologies. Trods blybatteriernes høje effekttæthed har de ikke været brugt til elektriske hybridbiler, fordi den konstruktion man benytter i dag ikke er optimal. Virkeligheden er, at de krav et hybridkøretøj stiller til et batteri – med korte hyppige cyklusser og sporadiske overladninger – faktisk stemmer vældigt godt overens med de udmærkede funktioner for AGM-batterier, når de kombineres med tilsætningsstoffer af kul.

Som en af de første batteriproducenter lancerede Exide Technologies sidste år batterier til mikrohybridkøretøjer. Disse køretøjer har ikke en el-motor, men er udrustede med et start-stop-system, som lader batteriet overtage driften af det elektriske system, når køretøjet holder stille. Mikrohybrider er det første skridt på vejen fra de traditionelle til de elektriske køretøjer.

- Exide Technologies leverer allerede avancerede AGM-batterier til 12-volts applikationer og udvikler løsninger med højere spænding for hele skalaen af hybridbiler. Så længe et blybatteri kan leve op til præstationsmålene er de et meget attraktivt alternativ med deres lave priser og veludbyggede genanvendelsesmuligheder, siger Michael Geiger, OE-vicepræsident hos Exide Europe.

Satsning

En anden nyhed fra Exide på messen var et nyt sortiment af batterier til marine- og fritidssektoren. Det er næste store satsning fra Exide Technologies. Sortimentet er et svar på de nye behov på de nordiske markeder.

Det nye sortiment af batterier, der hedder Marine & Multifit, kommer i butikkerne til januar næste år. Som Exides øvrige batterisortiment er Marine & Multifit inddelt i forskellige segmenter for at dække alt fra de basale behov til de væsentligt mere avancerede. At udformningen af det nye sortiment er blevet som det er, afhænger i høj grad af de indsamlede erfaringer fra Norden.

- I Norden har vi blandt andet udviklet batterier til marine- og fritidssektoren med særlige legeringer af blypladerne, der giver batterierne længere levetid og de bedste cyklingsegenskaber (det vil sige gentagne af- og opladninger) siger Tor Enlid, nordisk marketingchef.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109