Intet problem i fleksleasing
Dermed giver skatteministeren personligt en opbakning til, at staten i de første år af en ny bils levetid kun modtager en reduceret registreringsafgift.
Om konkurrenceforvridning siger Kristian Jensen, at renteberegningen på den resterende afgift netop er indført for at ligestille køb og leasing.
Indtil videre gælder det således for landets nybilforhandlere at kunne tilbyde kunderne fleksleasing som et alternativ til køb på samme eller bedre vilkår end bankernes leasingselskaber, eksempelvis via D.A.F. Finans (Santander Consumer Bank), oplyser Danmarks Automobilforhandler Forening.
Månedsbaseret registreringsafgift stiger eksplosivt
Før nytår skrev dagbladet Børsen, at leasingselskaberne i stigende grad gør brug af ordningen, der populært kaldes fleksleasing, og det skaber røre i bilbranchen.
Med ordningen slipper leasingselskaberne uden om at sende 180 procent i registreringsafgift ned i statskassen, så snart en bil skal ud at køre på danske veje. I stedet forfalder afgiftsbeløbet måned for måned i løbet af leasingperioden. Den metode er yderst fordelagtigt for leasingudbyderne, fordi de slipper for at binde unødige kontanter i vognparken.
Samtidig er bilerne ved endt leasingperiode fortsat afgiftsfrie og kan derfor sælges i udlandet, hvis prisen er mest fordelagtig der.
Ordningen møder kraftig kritik fra D.A.F., fordi en stor del af leasingbilerne må formodes at gå til eksport efter endt leasingperiode. Dermed når leasingselskaberne kun at afregne 39 procent i afgift til samfundets fælleskasse. Adm. direktør Preben Kjær beskriver det som en tikkende bombe, der kan koste statskassen milliarder.
- Bomben udløses efter tre år. Her vil mange af bilerne blive eksporteret, for at selskaberne kan slippe for registreringsafgiften, når leasingaftalen udløbet, siger Preben Kjær til avisen.
Han mener dermed, at et midlertidigt tab i statens afgiftsindtægt bliver vekslet til et varigt.
Brancheorganisationen Finans og Leasing fejer derimod kritikken af bordet.
- Der er ikke tale om, at staten mister nogen penge. Vi betaler bare kun for den periode, bilen er på vejen, siger adm. direktør Christian Brandt.
Skat på klapjagt efter bil-leasing
En ny, broget leasingbranche skyder op som følge af nye afgiftsregler. Selskaberne driver forretning ud fra en model, der af Skat betegnes som decideret afgiftssvindel.
I yderste konsekvens kan både leasingselskaberne og leasingtagerne straffes med fængsel i op til otte år og gigantiske bøder.
Derfor indleder Skat nu en jagt på de brogede kar i branchen, og vil slå hårdt ned de steder, hvor der ikke bliver spillet efter reglerne.
Dagbladet Børsen kan imidlertid allerede nu via en granskning af branchen afsløre, at flere udbydere befinder sig i en gråzone. Det er den nye månedsvise registreringsafgift - bedre kendt som fleksleasing - der giver anledning til Skats offensiv, skriver avisen fredag.
- Hvis det her sker med forsæt, så kan man komme ind i straffelovens paragraf 289. Er det unddragne beløb samtidig over 500.000 kroner, så går straffen helt op til otte års fængsel, siger John Jensen, afdelingsleder i Skats afdeling for økonomisk kriminalitet.