23948sdkhjf

Fornem brændstoføkonomi i Octavia Green Line

Skoda Octavia Green Line Kombi er en stor rummelig stationcar til rimelige penge, som kører langt på literen og er i en flot kvalitet.
Den tid er historie, hvor man drillede hinanden, hvis den ene kørte Skoda. Nu er det Skodaejerne, der kan tillade sig at grine af de andre.

Skoda har oparbejdet et virkelig fint omdømme med den tyske teknologi fra VW, og salget brager frem med stigning år efter år. Denne uges testbil er den nye Octavia Green Line, det vil sige en særlig økonomisk version, og den skuffer ikke. Det er familiebilen, hvis man kører en del.

Det er en dieselversion med den gennemtestede VW TDI-motor, der yder 105 hk med direkte common rail indsprøjtning, der er mere lydsvag end det tidligere benyttede pumpe-dysesystem, og den lyder ikke af meget undervejs.

Med en lovet tophastighed på 190 kilometer, behøver man ikke meget mere, når man skal sydpå og køre gennem Tyskland. En god marchhastighed på de lange ture er 140-150 kilometer i timen, og der er plads til det hele i den rummelige vogn. Fem voksne og et bagagerum på 605 liter, der kan udvides til 1650 liter med foldebagsæderne, og hele udstyrsniveauet i sikkerhed med airbags ESC og komfort som aircondition, multijusterbart rat, Stop & Go med mere til kun 249.000 kroner. Et stort plus er den lille vendediameter på kun 10,2 meter, som man sætter pris på i byen, når man skal ind på den tætte parkeringsplads.

Økonomisk

Når man fylder tanken op med plads til 55 liter, fortæller informationssystemet føreren, at rækkevidden er mere end 1100 kilometer. Selvfølgelig afhængig af kørsel. Skoda lover omkring 22,2 kilometer per liter. Vi kom ud med 17,9 kilometer i gennemsnit efter en uges blandet kørsel, som er overraskende flot i en bil, der trods alt vejer 1425 kilogram. Den vigtige luftmodstand er også nede på 0,30 cd.

Andre udviklinger giver også fordele som dæk med lavere rullemodstand med mere. Komforten på vejen er tip-top med et udmærket kompromis. Den har kun femtrins gear og trækker bilen i femte gear fra cirka 60 kilometer. Nogle vil mene, at den burde have et ekstra gear på toppen, men Skoda har valgt et udmærket kompromis i udvekslingsforholdet. Det er ikke særligt meget støj, man hører under højere hastigheder, ud over luften omkring karrosseriet, og motoren trækker på forhjulene. Bag rattet sidder man godt med et panel, der minder om VW’s modeller. Det er en bil, man godt kan falde for, men husk, at dieselbiler skal køre længere årligt end de små korte ture. Det er et oplagt tilbud til den professionelle med mange daglige ture og familien, som kører langt.

Den er netop blevet kåret til den bedste "grønne" familiebil i Storbritannien med det laveste CO2-udslip i hatchback-versionen på 98gram/km, 119 gram/km i testbilen. Billigste Skoda Octavia koster kun 204.000 kroner for 1.2 TSI, 105 hk, og den dyreste er RS med 2.0 TDI, dobbeltkobling, 170 hk, til 465.000 kroner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.265