23948sdkhjf

Gode råd om demobiler

Samt gode råd om fremtidens bilforhandling på D.A.F.’s medlemsmøde i Odense onsdag.
Der blev budt på massevis af gode råd, da Danmarks Automobilforhandler Forening i onsdags den 29. juni kl. 16 havde inviteret til medlemsmøde på Syddansk Erhvervsskole Odense om demobiler og fremtidens bilforhandler.

Små 100 bilforhandlere var mødt frem, og de kunne høre D.A.F.-direktør Jens Brendstrup og konsulent Hans Bruun gennemgå en række af konklusionerne i den 82 sider lange analyserapport "Bilforhandleren 2020", baseret på interview med 30 centrale aktører fra branchen og spørgeskema-undersøgelse med over 100 bilforhandlere.

Hans Bruun kommenterede blandt andet aspekter som den markant laveste produktivitet i bilforhandlerbranchen, øgede krav fra mere professionelle forbrugere og leasing i fortsat vækst.

- Rapporten skal bruges som inspiration for jeres beslutninger i de kommende år – det er vigtigt, at disse beslutninger tages med afsæt i jer selv, pointerede Hans Bruun og pegede på en række tværgående succes-faktorer så som kunderelationer og – loyalitet, samarbejde både internt, lokalt og med andre virksomheder, hvilket ifølge Bruun bliver et endnu varmere emne fremover, samt omkostninger, som skal være mere fleksible og dynamiske.

Han betegnede lederskab og ejerskab som rigtigt vigtigt og pegede på vigtigheden af at holde sig godt orienteret om frie værkstedskæder, der rykker.

Hans Bruun gennemgik også mulighederne for den lille, den mellemstore og den store forhandler: Den lille har mange muligheder og styrker, mens den mellemste har de største udfordringer.

- Men skal jeg prioritere tre ting fra rapporten skal det være: For det første at der er tale om jeres strategi, og at I ikke lader jer drive for meget rundt af andre. For det andet skal kunderelationer gennemsyre organisationen og ligge på rygraden. Og for det tredje jeres egen rolle – de ledende medarbejdere skal være klædt på, talenterne skal frem, og der skal power og ansvar ud til medarbejderne, som sidder med kunderne, sagde Hans Bruun.

Juridiske fif om demobiler

Herpå kom advokat Claus Bach Christensen fra advokatfirmaet Tommy V. Christiansen med gode råd om demobiler, efter at Skats landsdækkende razzia den 18. maj i autobranchen trak store overskifter.

- I er blevet hængt ud som forbrydere – derfor skal jeg forsøge at berolige jer lidt i dag, sagde han.

Han anbefalede, at en demobil – for at være på den sikre side – har gået 2000 kilometer og har kørt i tre måneder.

- For det tredje er anvendelsen af bilen afgørende. Og mit råd er: Sørg for dokumentation for bilens anvendelse i form af beskrivelse og billeder, sagde Claus Bach Christensen.

Hans kollega, advokat Torben Bagge, kom derpå med en række råd, når først Skat har rettet fokus på en bilforhandler.

- Ifølge de ti bud må man jo ikke lyve, men sandheden har oftest mange ansigter. Mit budskab er: Overvej inden besøget, hvilke problemer eller ømme punkter, man eventuelt har, gerne sammen med revisor. Sig ikke for meget ved et møde, men lov i stedet at vende tilbage med oplysninger, som først skal undersøges, fordi man ikke ønsker at opgive falske oplysninger, rådede Torben Bagge.

I øvrigt har advokatfirmaet Tommy V. Christiansen netop lavet en aftale med D.A.F., hvor et vurderingsmøde er gratis for medlemmet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094