23948sdkhjf

Et grønt blad fra Nissan

Store forventninger til elbilen Nissan Leaf, som den danske importør forventer at sælge 1200 af i 2012.
Den 100 procent eldrevne Nissan Leaf kommer til salg fra midten af november og herhjemme er prissat til 290.690 kroner inklusiv moms.

- Vi får 1200 Leaf til Danmark i begyndelsen af 2012, men jeg tror, vi kan sælge endnu flere, sagde Peter Hal, country manager hos Nissan Nordic Denmark, da Nissan i fredags den 26. august ved en presseevent midt i København lancerede Leaf.

Nissan vurderer, at elbilerne sidder på 20 procent af markedet i 2020 i Danmark.

- Hvis vi intet foretager os politisk i Danmark, vil tallet være 11.000 elbiler i 2020. Men med en række tiltag, vil tallet i stedet være 271.000 elbiler i 2020, estimerede branchechef for Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader, som også deltog i Leaf-lanceringen.

- Kære politikere, I må gå foran. Vi skal have afgiftsfritagelse for elbiler frem til og med 2015, en langsigtet bilbeskatning samt fair betingelser for plug-in hybridbiler, lød hendes opfordring blandt andet.

- Jeg solgte forleden min første Leaf til en firmakunde, som nu skifter sin Mercedes ud – han var ikke blot imponeret – han var oprigtigt begejstret, tilføjede Peter Hal.

Nissan Leaf, som både blev kåret til Årets Bil i Europa og World Car of the Year i 2011 samt har opnået de maksimale fem stjerner i European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), kommer til at koste cirka det samme som en almindelig familiebil i den kompakte hatchback-klasse (Golf), og så vil driftsomkostningerne være markant lavere, oplyser Nissan.

Prisen inkluderer også batteriet (som er dækket af 5 års/100.000 km garanti), 5 års abonnement på den unikke telematikservice og vejhjælp specielt til elbiler. Driftsomkostningerne i Danmark vurderes at være cirka 27 kroner per 100 km.

Da Nissan Leaf er en 100 procent eldrevet bil, er den undtaget fra registreringsafgift i Danmark - en afgift, der kan være helt op til 130.000 kroner for en bil på størrelse med Leaf. Bilen er også undtaget fra offentlige parkeringsafgifter og andre afgifter.

- Nissan Leaf er attraktiv på mange områder - den er en nul-emissions-bil med ultralave driftsomkostninger, men den er også en praktisk familiebil, som er sjov at køre i. Det er en stærk kombination, og elbilen tiltrækker allerede stor interesse fra potentielle kunder, udtalte Peter Hal.

Udstyr til Norden

Leaf har en del udstyr: Eksempelvis aircondition, navigationssystem, parkeringskamera, stik til lynopladning og en innovativ smartphone-opkobling, som gør det muligt for brugerne at opvarme eller afkøle bilens kabine via mobiltelefonen, hvilket giver en mere effektiv styring af rækkevidden.

Bilen har også følgende udstyr, som er specielt egnet til klimaet i de nordiske lande:

Opvarmede forsæder, bagsæder, sidespejle og rat samt system til opvarmning af batteriet.

Leveringen af Leaf er begyndt i Storbritannien, Holland, Irland og Portugal. Der er også åbnet for bestilling af bilen i Schweiz, Frankrig, Spanien og Belgien, og kunderne i de lande forventes snart at begynde at modtage deres biler. I Norge er det blevet offentliggjort, at salget starter i efteråret.

Bilen er forhjulstrukket og drives af en kompakt elmotor, som er placeret forrest i bilen. Vekselstrømsmotoren yder 80 kW og har et drejningsmoment på 280 Nm, hvilket er tilstrækkeligt til at give bilen en tophastighed på 145 km/h. Elmotoren er udviklet af Nissan og drives af et lamineret litium-ion-batteri med en ydelse på over 90 kW.

Bilen har en rækkevidde på 175 kilometer. Opladning fra tom til 100 procent kan klares på otte timer ved normal opladning og på cirka 30 minutter fra tom til 80 procent med en lynoplader.

Nissan starter op med fire danske Leaf forhandlere, formentlig i København, Nordsjælland, Odense og Århus, og uddannelse af både mekanikere og sælgere på nordisk niveau er i fuld gang.

Partnerskab

Nissan Motor Co. Ltd. og den danske elbiloperatør, ChoosEV, har indgået et partnerskab for at promovere elbiler i Danmark.

De to parter har underskrevet en samarbejdserklæring, der gør det muligt for købere af en Leaf at blive skrevet op til en komplet servicepakke fra ChoosEV. Pakken vil være tilgængelig hos den lokale Nissan elbilforhandler, så snart den nyudnævnte World Car of the Year 2011 bil bliver tilgængelig i Danmark senere på året. I forlængelse af Nissans krav inkluderer servicen et hjemmeeftersyn af en uddannet elbilelektriker samt levering og installering af en ChoosEV "Mode 3"-oplader, der muliggør sikker og praktisk genopladning ved 16 ampere i hjemmet.

Ejere af en nul-emissions Nissan Leaf kan samtidig abonnere på adgang til ChoosEV’s opladere i offentlige og halv-offentlige rum, og dermed gøre sig selv mindre afhængige af konstant at være inden for rækkevidde af deres hjemmeopladere.

ChoosEV har netop åbnet Danmarks første quick-charge-station i hjertet af København, og på landsplan vil der opsættes yderligere fem stykker i år. I 2011 planlægger ChoosEV desuden at åbne 300 semi-public slow charge-ladestandere.

Danske unge elsker elbiler

En ny undersøgelse om elbiler foretaget af Nissan i Skandinavien viser, at vi i Danmark har Nordens mest elbilsglade unge. Hele 41 procent af de danske unge (mellem 18 og 30 år) svarer, at man selv eller i ens familie har overvejet at købe en elbil inden for det senest år.

Konklusionerne fra undersøgelsen giver Nissans danske landechef, Peter Hal, en sund tro på fremtiden for elbiler i Danmark.

- Det er fantastisk, at elbiler har så stor plads i de unge danskeres bevidsthed, og jeg er sikker på, at man især i de større byer vil komme til at se unge, der aktivt vælger elbilen til som transportmiddel – både ud fra økonomiske og personlige hensyn. Det styrker min overbevisning om, at Leaf vil blive en succes, siger han.

Endvidere viser undersøgelsen at 75 procent af danskerne sjældent kører længere end 175 kilometer, der er Leafs rækkevidde på én ladning uden stop. Det betyder, at langt de fleste danskere vil kunne bruge en elbil i stedet for en almindelig bil til at komme fra A til B i hverdagen.

Et andet springende punkt i elbilsundersøgelsen er skandinavernes holdning til statens rolle i udvidelsen af elbilsmarkedet. På tværs af landegrænser mener godt to tredjedele, at staten aktivt bør gå ind og støtte elbiler, som man for eksempel gør i et stort omfang i Norge.

Undersøgelsen er lavet i juli 2011 og bygger på 4681 interviews fordelt på de fire lande.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079