Totalt tæt på kunderne
Smøremiddel gigant lægger stor vægt på dansk repræsentation.
I Norden styres hovedparten af Totals aktiviteter fra det nye hovedkontor på Aldersrogade i København, hvor virksomheden rykkede ind for et år siden og i dag tæller omkring 35 medarbejdere på de små 1000 kvadratmeter. I Norden udgår den samlede medarbejderstab 450 personer, hvoraf størstedelen er beskæftiget indenfor udforskning og produktion.
Ud over smøremidlerne omfatter de seks andre aktiviteter olieproduktion, bitumen, specialvæsker, kemi, flybrændstof og diesel.
- Vi er en international virksomhed, men med et tydeligt lokalt islæt. Vi lægger vægt på den menneskelige dimension, og vi er repræsenteret med lokale support funktioner og sælgere i marken. I dag handler det at levere smøreolie ikke blot om pris, men i høj grad også om tilgængelighed og service, fastslår markedschef Ib E. Bang, Total Denmark A/S.
- Flere og flere kunder ønsker helhedskoncepter. Det kan vi levere, ligesom vi har en utroligt bred pallette af produkter, tilføjer han.
Tre brands
Den danske smøreolie virksomhed daterer helt tilbage til 1894, hvor Theodor Møllers Olieraffinaderi blev grundlagt. I 1981, hvor virksomheden hed Eterna Olie A/S, blev den opkøbt af den franske oliekoncern Elf Aquitaine. I 2001 fusionerede TotalFina med Elf og dannede dermed koncernen TotalFinaElf. I 2003 ændrede koncernen navn til Total.
I Danmark skiftede selskabet navn til Total Lubricants Denmark A/S, mens da man i 2004 udvidede forretningsområdet til også at omfatte specialvæsker, skiftedes navn til Total Denmark A/S.
Totals smøremiddel aktiviteter boede i flere årtier i Birkerød med eget lager og egen blandefabrik, men som nævnt flyttede man i juni 2010 til Aldersrogade på Østerbro. Og i dag styres lageret fra DSV i Roskilde.
Vinder andele
Smøremiddelbranchen har de seneste år været præget af den almindelige økonomiske nedgang, kortere smøre intervaller samt mindre biler.
- Der er hård konkurrence, men vi har klaret os godt. Vi lever bedre, end den nedgang der er i markedet vi vinder markedsandele. Men vi skal vokse endnu mere, siger Ib E. Bang og tilføjer:
- Tidligere har der ikke været anvendt store ressourcer på profilering i Danmark, men det er ændret det seneste år. Tidligere har Totals engagement i motorsport været kørt internationalt, men nu indgår vi også en række nationale og lokale aftaler, eksempelvis i DS3 Cuppen samt Spider Cuppen, ligesom vi har kørt med en række profilannoncer i Motor-magasinet, og det har givet positiv respons. Vi har i hvert fald udvidet vores ressourcer væsentligt på dette område.
Samarbejde
Inden for smøremidler råder Total-koncernen over hele 42 produktionsenheder i verden og kan derfor garantere levering af de færdige olier med kort varsel. Fabrikkerne i Rouen (Frankrig) og Ertvelde (Belgien) er fundamentet i Europa. De to fabrikker producerer i gennemsnit 100 000 tons smøremidler årligt, der bliver til 200-300 forskellige produkter.
Total har gennem hele 42 år haft en samarbejdsaftale med PSA (Peugeot Citroën), og den har man senest forlænget i fem år, men Total har også aftale med følgende bilfabrikker: Renault, Nissan, GM, Mazda, Hyundai, Kia og Scania. Og siden 2004 har Total været Peugeot og Citroëns eneste anbefalede olieleverandør på verdensplan.
På det danske eftermarked har Total gennem mange år haft et tæt samarbejde med FTZ, hvor smøreolien indgår som et vigtigt parameter i konceptløsningerne.