Bilforhandlernes ønsker til den kommende regering
D.A.F.-ønsker: Fair afgifter, færre ulykker og flere "grønne" biler.
Fjern registreringsafgiften indfør en købsafgift
Registreringsafgiften er blevet et uoverskueligt kludetæppe, som løbende forsøges lappet. Den store udbredelse af leasing er det tydeligste symptom på registreringsafgiftens sygdomme. Registreringsafgiften skal derfor afløses af en købsafgift, som bliver udregnet ud fra bilens specifikationer og CO2-udledning. Dermed sikrer man et fair afgiftssystem og skaber større incitament til at købe miljøvenlige biler, mener D.A.F.
Afgiftsfritagelse af sikkerhedsudstyr
Moderne sikkerhedsudstyr forhindrer ulykker og redder liv i trafikken. De høje afgifter får mange til at fravælge udstyret, når der købes ny bil. Ved at afgiftsfritage sikkerhedsudstyr, vil man forebygge ulykker og spare samfundet millioner i hospitalsomkostninger.
Afgiftssænkning på hybridbiler
Hybridbiler bliver i dag sidestillet med konventionelle biler. Hybridbiler er en blanding mellem en konventionel bil og en elbil. Derfor bør den også beskattes således. Politikerne må erkende, at hybridbiler er et realistisk første skridt på vejen mod en fossilfri bilpark. Dette bør afspejle sig i en lavere afgift, påpeger D.A.F.
Årligt syn på gamle biler
Alle biler, der er over 10 år gamle, skal indkaldes til syn en gang om året. Den danske bilpark har aldrig været ældre end den er i dag. Ved at indføre årlige syn på de ældste biler, sikrer man, at alle biler er i forsvarlig stand. Indførelsen af årlige syn vil forebygge ulykker og reducere CO2-udledningen fra bilparken.
Landsdækkende kørselsafgifter
Udgifterne til biler skal flyttes fra køb til forbrug. Derfor skal der indføres en intelligent og landsdækkende ordning, som kan måle hvor og hvornår danskerne bruger deres bil. Det skal ikke koste mere at køre i myldretiden i København, som at køre i Vestjylland om aftenen. De samlede afgifter på biler må ikke stige, derfor skal indtægterne fra kørselsafgifterne modregnes i købsafgiften.
Løbende vedligeholdelse af vejene
Der er behov for en landsdækkende og langsigtet strategi for vedligeholdelse af de danske veje. Alt for mange steder udfører man ikke løbende vedligeholdelse af vejene. Det betyder flere skader på bilerne og langsommere trafik. Samtidig er der også behov for bedre koordinering mellem de offentlige myndigheder i forbindelse med vejarbejde. Man bør i højere grad udnytte hele døgnet til vejarbejde. Dermed bliver projekterne hurtigere færdige, og samfundet sparer mange penge som følge af færre køer på vejene, mener D.A.F.