Står på mål for olietanken
Dieselolie er en populær vare på det sorte marked - når den er stjålet.
Bent Lauritsen, der er adm. direktør i Autotank har mange beretninger om et voksende tyveri direkte fra tankanlæggene under benzinstationer, på havneanlæg og hos private vognmandsfirmaer.
- Det er rigtig dyrt for tankejerne, blandt andet fordi afgifterne på den stjålne brændstof ikke refunderes, siger Bent Lauritsen.
- Vores udstyr som niveaumålersystemer forhindrer ikke i sig selv tyveri, men de fortæller om aktivitet ved tanken og registrerer tidspunkter og volumen.
Ligeså vigtigt er det at holde øje med og have præcise målinger, der kan fortælle om lækager og udsivning.
Betalingssystemer
Autotank forbindes fortrinsvis med vaskeanlæg til personbiler, lastbiler og tog, og her hører betalingsanlæggene med.
- Vi udvikler kassesystemer og vedligeholder egne og andres.
Bent Lauritsen ved godt, at der i Europa og på verdensplan er virksomheder, der er væsentlig større end Autotank, firmaer som Gilbarco og Wain.
Tidligere leverede Autotank standere og lignende til benzinstationer, men nu køber olieselskaberne ind globalt. Til gengæld står de for reparationer for mange af selskaberne.
Der er dog myndigheder i en del lande, som kræver "nationale detaljer" i kassesystemerne.
Motor-magasinet har tidligere beskrevet Autotanks betalingssystem til bilvaskehaller med 1 - 25 turs koder, værdinøgler og bank- og kreditkort både til private og til brug på værksteder og hos forhandlere.
Bent Lauritsen er ikke så bekymret for miljøafgifter.
- De giver et incitament til at bruge vaskeanlæg med genindvinding.
Men det er en anden sag.