Skrotbiler flyder - kommuner afventer
Det er ikke til at se det - hvis man ikke aktivt ser efter. Kommuner kan ikke se skrotpladser uden anmeldelser.
Vi har kontaktet tre kommuner, hvorfra vi har billeddokumentation eller selv set oplagring eller ophobning af biler, som med al tydelighed viser, at det er længe siden bilerne var skrotningsmodne.
På de adresser, vi har undersøgt, har der i flere år stået skrotningsbiler, og vi har fået oplyst, at der fra tredjepart er sket henvendelse til de lokale miljømyndigheder uden, at det har haft noget indvirkning på oplagringen.
Formanden for Bilgenbrug Danmark, Hans Ove Davidsen, mener det er forkasteligt, at registrerede og godkendte ophuggervirksomheder udsættes for den konkurrenceforvridende tilstand, som de uregistrerede praktiserer.
- Hvis det så bare var vores opfattelse, at de myndigheder, som pålægger os andre store udgifter til en seriøs miljøoptræden, også tog ordentlig fat i kraven på de andre, var det til at forstå.
Hans Ove Davidsen fortæller, at han får beretninger fra mange af de godt 35 medlemmer af foreningen, som oplever tilsvarende i deres områder.
Loven siger -
Bekendtgørelsen/loven om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra skriver udtrykkelig, at alle former for køretøjer med motor som drivkraft, bortset fra knallerter og motorredskaber, der føres af gående, er omfattet af bekendtgørelsen.
Men der er meget stor forskel på, hvor opsøgende eller reagerende de tre kommuner, som vi har spurgt. Det drejer sig om Tårnby på Amager, Odsherred og Aarhus kommune.
I tilfældet med Tårnby siger de, at de ikke har ressourcer til at lave kontrol uden en anmeldelse, selvom den selvbestaltede oplagring ligger på en meget befærdet vej midt i kommunen.
Dog beder miljøforvaltninger i Odsherred og Aarhus også om aktiv medvirken, så de kan opdage om ældre industribygninger eller landbrugsejendomme pludselig tages i brug til formål, der kræver registrering og godkendelser.
Læs kommunernes svar i de tre følgende artikler.