Dækpolitik kan spare vognmænd for millioner
Anders Nielsen & Co, der er markedsleder inden for containertransport, vil reducere den årlige CO2-udledning fra sine biler med 2300 ton. Et af de væsentligste midler er en ny dækstrategi, der samtidig sparer virksomheden for millioner.
Vi arbejder over en bred front med at nedbringe vort CO2-udslip og opnå besparelser gennem bæredygtighed. Midlerne er blandt andet en ny bilflåde, chaufføruddannelse, biodiesel og kørselsplanlægning. Desuden satser vi på start-stop, fartbegrænsning og kørselsmonitorering i bilerne, forklarer miljøchef Mogens Røigaard.
Et af de væsentligste fokusområder er virksomhedens forbrug og håndtering af dæk.
En gennemtænkt dækpolitik kan i sig selv give millionbesparelser, siger miljøchefen, der i samarbejde med leverandøren Euromaster har udformet en strategi på området og løbende tester nye dæktyper.
Vores målsætning er i løbet af en femårig periode at nedbringe den årlige CO2-udledning fra vore biler med 2300 ton. Her spiller det en nøglerolle, at det sammen med Euromaster er lykkedes at opnå betydelige besparelser på brændstofforbruget.
For høj rullemodstand er dyrt
Lufttryk og dækvalg har stor betydning for brændstoføkonomien. Er rullemodstanden blot 6-7 procent for høj, vil det typisk give en årlig merudgift på over 20.000 kroner pr. bil ved 120.000 kørte km, siger salgskonsulent Søren Brinck fra Euromaster, som har rådgivet Anders Nielsen & Co om forbedret dækøkonomi. Til lastvognenes forhjul er derfor valgt Michelin XZE2+, hvis merpris tjener sig hjem i kraft af lavere rullemodstand og længere levetid.
Mogens Røigaard fortæller, at Anders Nielsen & Co har opsat kompressorer og lufttrykstavler samt haft chaufførerne på kursus hos Euromaster, hvor der blandt andet blev fokuseret på korrekt lufttryk.
Gennem systematisk dæktryksmåling vil vi sikre den bedste kombination af lavt brændstofforbrug og lang dæklevetid. Vi synliggør effekten af korrekt dæktryk overfor chaufførerne, der har mulighed for at kontrollere trailerne dagligt.
Regummierede dæk giver store gevinster
På lastvognenes bagaksler samt på alle sættevogne anvendes varmregummierede dæk af mærket Laurent, som også produceres af Michelin-koncernen.
Moderne lastvognsdæks karkasser er bygget til at klare op mod en million km. Derfor kan de bedste dæk regummieres med en ny slidbane indtil flere gange. Hver gang Anders Nielsen & Co monterer 10 af den slags dæk på et vogntog, spares miljøet for en CO2-udledning på over 1,75 ton. Erfaringerne herfra viser, at de valgte dæktyper får pris, kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed til at gå op i en højere enhed, lyder det fra Søren Brinck.
Anders Nielsen & Co har opnået tilfredsstillende resultater af sine miljøtiltag, både i form af omkostnings- og CO2-besparelser. Det er lykkedes at nedsætte CO2-udslippet pr. kørt km med fem procent. Samtidig rummer det årlige brændstofforbrug på over 20 millioner liter potentiale for yderligere millionbesparelser. Vores totalkontrakt på dæk gør udgifterne forudsigelige og sikrer den lavest mulige pris pr. kørt km, slutter Mogens Røigaard.