23948sdkhjf

Vil have en halv million dele på lager

Sindal Autoophug har planer om mere end at fordoble sin lagerkapacitet af brugte dele og har ansat to mand til kun at tjekke og dokumentere kvalitet med fotos på internettet.
Rækkerne af udtagne, brugte reservedele strækker sig nærmest endeløst i den ene lagerhal efter den anden til et utal af bilmodeller. Alligevel vil indehaver af Sindal Autoophug A/S, Kim Andersen, udvide fra at have nu 200.000 dele på lager til en halv million.

- Min plan er at vokse, så vi næsten altid vil poppe op ved kundernes søgning i Autoophuggernes Datalager, siger Kim Andersen, der viser rundt på sin virksomhed, som beskæftiger 28 ansatte. De er alle uddannede mekanikere eller reservedelsfolk, og ophugget har sikret sig noget af den bedste arbejdskraft i det nordjyske.

Sindal Autoophug er i forvejen en af landets største autogenbrugsvirksomheder med 10.000 kvadratmeter under tag, herunder en del af de i alt cirka 2000 sirligt opmærkede og opmagasinerede reservedelsbiler. En ny hal er kommet til hvert fjerde år, siden Kim Andersen i 1993 overtog ophugget fra sin far Evald Andersen.

10 lifte i gang

Fra at have haft fire lifte til miljøarbejde og adskillelse af bilerne har Sindal Autoophug i dag 10. Da den lokale reservedelsproducent NOR blev opkøbt af Klokkerholm, købte autogenbruget alt lagerinventar samt emballage, så dele i dag også bliver forsendt i NOR-papkasser med JHL, Post Danmark eller de to daglige lokale reservedels-rundture med egen vogn. Herunder spritnye anhængertræk, som Sindal Autoophug importerer fra en producent i Polen til konkurrencedygtige priser.

På hylderne fylder også et utal af motorer. De sælger hver dag til landets værksteder, der typisk skal hjælpe strandede turister med overophedede og ødelagte motorer.

Vigtig billede-dokumentation

Sindal Autoophug har oplevet stigende omsætning i første del af 2011, hvilket Kim Andersen begrunder med mange bilskader, samt virksomhedens tiltag med billede-dokumentation på nettet af reservedelene, som to medarbejdere foretager konstant, når kollegerne adskiller dele på bilerne.

- Vi får mange nye biler ind på grund af de strammere skadesregler. Det er godt på kort sigt for os og vores værkstedskunder med mange gode, nye dele. Men jeg tror, at markedet kan blive overmættet på langt sigt, mener Kim Andersen.

Spreder aktiviteter

Han spreder derfor virksomhedens aktiviteter på både import og eksport af skadede biler, salgsbiler til genopbygning, hvoraf nogle bliver opbygget hjemme, hvis der er tid, samt decideret salg af køreklare biler, der tilsammen udgør en tredjedel af omsætningen.

- Vi oplever jo, at det går periodevis op og ned i vores branche alt efter den hjemlige lovgivning og andre landes regulativer. Netop nu har Ukraine stoppet for importbiler ældre end 2005. Så vi må sprede os bredt. Jordskælv og andet kan påvirke hver ny dag i branchen, siger Kim Andersen, der også har stor eksport af reservedele til især Færøerne, Norge og Grønland.

Sælger køreklare varebiler

Salgsbilerne, især varebiler, kommer i hus, når områdets bilforhandlere får større partier byttebiler hjem i forbindelse med nybilsalg. Sindal Autoophug videresælger varebilerne til eksempelvis håndværksmestre, som kommer med en bil til ophug, og som Kim Andersen "kan hjælpe ud at køre igen med det samme".

Mange, der tropper personligt op i Sindal, bliver overraskede over, hvor pænt og rent både kundemodtagelsen og værkstedet er – begge er fra den seneste ombygning sidste efterår.

- Vi arbejder meget på hele tiden at forbedre kvaliteten. For eksempel ved at skabe plads, så vi ikke banker døre op i andre biler eller på anden måde skader dele under behandling. Men også nye dele har ofte bilkabuler, når de kommer frem til værkstederne, på grund af dårlig emballering, mener Kim Andersen.

Mange reservedele rengøres og pakkes ind før oplagring, især elektroniske dele, på de lange reoler, der snart får følge af flere i Sindal.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078