Udeblivelse skal koste bøde og nummerplader
Hans Chr. Schmidt skønner, at lovstramning vil tvinge mindst 11.000 usynede biler til syn i tide.
Han har sendt et lovudkast i høring om administrative bøder og påbud om aflevering af nummerplader. Målet er at fjerne tre fjerdedele af udeblivelserne, så kun omkring 3500 køretøjer skrives på listen over udeblivelser om året.
- Der er i dag ikke stærke incitamenter/sanktioner til at sikre efterlevelse af kravet om periodisk syn. Ejerens risiko er forholdsvis begrænset, hvis man har udsigt til væsentlige reparationer af bilen. 90 procent af de udeblevne personbiler risikerer kun at blive opdaget ved almindelig patruljering, hvilket indebærer inddragelse af nummerplader samt en mulig bøde på 1000 kroner, erklærer Hans Chr. Schmidt.
Lovudkastets bødestørrelse begynder med 2000 kroner og stiger til 5000 kroner for ejere, der totalt ignorerer rykkere til synsindkaldelse.
- Politiets nuværende metoder til håndhævelse af reglerne er ikke en samfundsmæssig effektiv brug af ressourcer. Manuel nummerpladeinddragelse ved besøg af politiet på adressen er meget ressourcekrævende. Erfaringerne fra Holland viser, at antallet af udeblivelser falder dramatisk, når der systematisk trues med bøder ved udeblivelse fra syn. Efter indførelse af systematiske bøder faldt andelen/antallet af udeblivelser efter en rykker fra 9 procent til 2 procent, anfører Hans Chr. Schmidt.
Tre beføjelser om bøder og afmelding
Forslaget giver Trafikstyrelsen (som er lagt sammen med Færdselsstyrelsen) hjemmel til at udstede administrative bøder til et køretøjs ejer eller bruger, hvis et køretøj efter udsendelse af rykkerbrev ikke rettidigt er blevet fremstillet til syn.
Videre kan Trafikstyrelsen efter rykkerskrivelsen kræve aflevering af køretøjets nummerplader til SKAT, såfremt køretøjet trods udstedelse af bøde stadig væk ikke er fremstillet til og godkendt ved syn.
Endelig får Trafikstyrelsen mulighed for at opkræve administrative bøder til den, der ikke inden to uger efter udstedelse af et påbud afleverer et køretøjs nummerplader til Skat.
Høringsfrist 12. januar
Lovudkastet skal ikke forveksles med et lovforslag om bilsynstilladelser og offentliggørelse af synsresultater, som Folketinget førstebehandlede den 14. december.
Begge vedrører begge ændringer i en og samme lov ("lov om godkendelse af og syn af køretøjer"), der dermed ændres to gange til foråret, om end det første retter sig mod bilsynsstederne og det andet mod bilejere.
Høringsfristen for lovudkastet er 12. januar, og Hans Chr. Schmidt regner med at fremsætte lovforslaget i februar og få det vedtaget inden sommerferien, så det kan træde i kraft 1. oktober. Det første lovforslag, der retter sig mod synsstedsejerne og ikke bilisterne, skal træde i kraft 1. april, hvis det ellers vedtages.