23948sdkhjf

Svært at finde egnet Seat-forretning

Seat Farum har problemer med at udvide i Hillerød i takt med importørens ønske om at udvide forhandlernettet.
Efter 14 år i Farum vil René Friis, indehaver af Grone Automobiler ApS, gerne udvide i Hillerød. Men selv ikke et korps af lokale ejendomsmæglere har indtil videre kunnet hjælpe.

Seat-mærket er i gang med en offensiv på såvel forhandlersiden som med markant lavere købspriser og længere serviceintervaller. Med senest en ny forhandler i Roskilde, Carepoint-forhandleren Auto-Forum Roskilde A/S, tæller dækningen nu 25 forhandlere, der gerne skulle få kolleger på blandt andet Lolland-Falster snarest.

- Fire ejendomsmæglere har søgt egnede faciliteter til mig et par måneder og vil vende tilbage, når de finder noget egnet. Jeg vil ikke bygge selv, men leje mig ind som nu i Farum, hvor jeg kun har to måneders opsigelse – og dermed kun forpligtelser overfor mine ansatte. Mange i branchen har bygget dyrt og måttet sælge under krisen, så bygningerne i dag er Netto-forretninger og andet. Det er også svært at låne til nybyggeri, og kommunerne vil helst have virksomheder til byen med flere ansatte end på et værksted, mener René Friis.

Han behøver ikke et glaspalæ, men gerne enklere rammer og har haft kig på lokaler til en million kroner for 1200 kvadratmeter, som han fandt for dyrt.

- Hillerød er en større handelsby en Farum, hvor kun Toyota og jeg har ligget mange år. Jeg vil til Hillerød, inden en stærk kollega får etableret sig, og har da også en hensigtserklæring fra Seat Danmark om, at jeg får forhandlingen, siger René Friis.

Han lukkede sin dårligt placerede Seat-forhandling i Hørsholm og har derfor specialværktøjet klar til en placering i Hillerød - en udgift på ellers en halv million kroner. Totalt koster en etablering lidt under en million til piloner med videre.

Det Nye Seat

Fra Seat Danmark er importøren i færd med at etablere, hvad der bliver kaldt Det Nye Seat, der er blevet lanceret med en banebrydende reklamekampagne og opgradering over hele landet af både showroom og kundeservice.

I 2010 fremlagde bilproducenten Seat en femårsplan, der skal øge salget på verdensplan. Som en udløber har Seat i Danmark nu sat ekstra kræfter ind på at markedsføre og sælge bilmærket i Danmark.

- Seat har godt fat i den lidt yngre målgruppe, men vi vil gerne invitere flere danskere indenfor. For at kunne gøre det og øge vores markedsandel, skal vi give bilkøberne bedre muligheder for at møde Seat, når de ser på ny bil. Det kræver flere forhandlersteder, siger direktør Jesper Stoltenberg-Mathiesen, Seat Danmark, der opfordrer potentielle forhandlere både på Lolland-Falster og andre steder i landet til at tage kontakt til ham.

Attraktive muligheder

Seat vil tiltrække nye forhandlere med attraktive forhold i form af stærke fælles rammer og tilbud, når det gælder markedsføring, kundeservice og salg.

- Forhandling af Seat er en unik mulighed for at blive del af en af verdens største og mest veldrevne bilkoncerner – Volkswagen Gruppen. Samtidig sælges der ovenpå krisen nu igen biler i Danmark. Så der er stort potentiale i vores nye modelprogram og forbedrede kundeservice, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen.

Seat er sprunget fra en 17. til en fjerdeplads på listen over, hvilke bilmærker forhandlerne er mest tilfredse med. Det viser årets tilfredshedsundersøgelse fra Danmarks Automobilhandler Forening (DAF) 2011.

For også at få gladere kunder har Seat igangsat sin Seat LongLife Service. Den betyder, at der ikke er nogen fastsatte intervaller mellem serviceeftersynene. Et serviceeftersyn skal blot foretages – alt efter, hvordan bilen bliver kørt – et sted mellem 15.000 km eller 12 måneder og 30.000 km eller 24 måneder. Det giver færre serviceeftersyn og reducerer dermed udgifterne til service.

LongLife Service er gjort mulig på grund af, at motorerne gør brug af indbyggede sensorer, som konstant overvåger kvaliteten af olien.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.287