23948sdkhjf

Morgendagens mekaniker

Euforien var ikke til tage fejl af, da Nordeuropas første offentlige højtryks brinttankstation forleden blev indviet i Holstebro. Indvielsen viste med al tydelighed, i kraft af ikke mindst Mercedes-Benz’ og Hyundais tilstedeværelse, at denne CO2-neutrale bilteknologi med brint, fremstillet af vand, vindmøllestrøm eller biogas, er lige rundt om hjørnet. Bilerne har allerede været klar i årevis, og bilproducenterne står på spring for at trykke på produktionsknappen, der kan spytte biler ud i stort antal, så priserne kommer ned. Men infrastrukturen og tankmulighederne halter det med. Prisen for højtryks tankstationer er lav, så det kan kun gå for langsomt med at udvide Danmarks delvise førertrøje på området.

Med brintbiler og brændselsceller følger en helt ny autobranche. Nuvel, de fossildrevne biler vil vi stadig se i en årrække. Men med de nye teknologiers komme i stort antal vil værkstederne stå overfor nye udfordringer. Som vi også kan fortælle i denne sidste udgave af fagbladet inden sommerferien er en ny mekanikeruddannelse klar per 1. juli. Den deler uddannelsen op i person- og lastvogne. Men der er taget højde for de nye teknologier, som dagens mekanikere uvægerligt vil komme til at stifte bekendtskab med i løbet af kort tid, hører vi. Godt at se, at Industriens Uddannelser og landets 22 tekniske skoler prøver at være på forkant med de nye tider, i samarbejde med bilproducenterne, så autobranchen er klædt bedst muligt på, når brint-, ethanol- eller gasbilerne kommer i større antal.

Bilforhandleren 2020 hedder en analyserapport, som D.A.F. har foranstaltet. Den giver nogle gode bud på, hvad bilforhandlere og værksteder skal forberede sig på i de kommende år. Analysen giver anledning til, at branchen debatterer på møder, hvordan tingene skal gribes an. Ud fra disse input skal bilforhandlere og værksteder vælge, hvordan I hver især vil agere. Jo, vi går en spændende tid i møde, og vi ser på Motor-magasinet frem til at tage del i at formidle udviklingen i autobranchen – med jeres hjælp omkring informationer – når vi ses igen den 8. august. God sommer!
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144