Det er slet ikke så Würths endda
Fra byggeplads til topmoderne værksted på otte måneder.
I 2010 besluttede Torben R. Hansen, at det var tid til at udvide virksomheden. Indretningen og opbygningen af værkstedet er tilrettelagt og udført i tæt samarbejde med Würth Danmark A/S, som ud over at levere og montere alt udstyr også har udarbejdet indretnings- og støbetegninger til brug for entreprenørerne.
Udvidelsen består af nyt værksted på 740 kvadratmeter, så værkstedet i dag råder over godt 1500 kvadratmeter, og antallet af lifte er fordoblet fra 10 til 20, så alle mekanikere nu har hver sin egen lift og dertil et 200 kvadratmeter lager.
Lageret anvendes blandt andet til dieselprodukter, som Nordjysk Diesel forhandler til andre autoværksteder.
Der er også blevet plads til et testcenter, der eksempelvis har et rullefelt, der kan udmåle hestekræfter med videre og simulere alle former for kørsel med henblik på fejlfinding.
Topmoderne og effektivt
Værkstedet er leveret og monteret med trykluftanlæg, diverse procesudsugningsanlæg samt et rumventilationsanlæg med dobbelt krydsveksler, hvilket minimerer energiforbruget, og der er monteret en vandvarmeflade i friskluftindblæsningskanalen, som derved opvarmer værkstedet.
Herudover er der installeret et computerstyret olieanlæg, hvor der først kan tankes, når der er indtastet et arbejdskortnummer. På den måde sikres det, at al olie bliver faktureret.
Ved pladeværkstedet er der opsat et svejse- og slibeforhæng, så støv og gnister ikke bliver spredt til andre arbejdspladser samt 10 nye lifte med egen el- og trykluftrulle, så mekanikerne ikke skal vente på hinanden.
Specialistteam
Würth har stået for hele koordineringen med værkstedsspecialisten Jesper V. Jensen som ankermand.
Da Torben besluttede at sætte projektet i gang, inviterede han flere leverandører til at byde på opgaven. Nogle bød på hele opgaven, andre på dele af den.
- Når valget faldt på Würth, skyldes det virksomhedens store team af specialister. De fleste leverandører stiller med et lille hold medarbejdere, som har en bred, men generel viden om deres produkter. Würth stiller derimod med et stort hold, for de har en specialist inden for hvert produktområde. Og prisen er den samme og endda lidt bedre nogle steder.
Torben R. Hansen oplever derfor ikke, at det har givet problemer, at der er kommet mange forskellige personer, mens opbygningen af værkstedet stod på. Tværtimod har det givet stor tryghed at vide, at alle vidste præcist, hvad de gjorde.
Würth skal løbende tilse og vedligeholde udstyret, så det hele tiden fungerer optimalt.
Alt hjælpeinventar såsom reoler, filebænke og kemiskabe er ligeledes leveret og monteret af Würth.
- En af de store fordele ved, at Würth har leveret det hele, er, at jeg aldrig har stået alene. De er gået ind i opgaven med stort engagement og har været meget hjælpsomme med råd og vejledning hele vejen. Også når jeg har haft spørgsmål, som ikke direkte vedrørte de ting, de blev betalt for, mener Torben R. Hansen.
Optimeret effektivitet
For at optimere effektiviteten har Nordjysk Diesel Elektro også implementeret flere af Würths servicekoncepter, som eksempelvis ORSY-systemet, som går ud på, at Würth opstiller reoler og efterfølgende sørger for, at de bliver fyldt op.
På den måde får værkstedet et fornuftigt flow i deres indkøb af smådele, forbrugsartikler, kemiprodukter mv. Det sikrer, at de aldrig mangler noget, men at de omvendt heller ikke har penge bundet i et unødigt stort lager.
ORSY-reolerne er placeret på værkstedet og opmærket med stegkoder, så mekanikerne selv kan scanne produkterne ind på arbejdskortet. Tidligere hentede mekanikerne også smådelene på lageret, hvor en lagermedarbejder sørgede for, at tingene blev faktureret til kunden. Systemet har på den måde frigjort ressourcer hos lagerpersonalet, og mekanikere har fået mulighed for at arbejde mere effektivt.