Øg skadesgrænsen på skader og få flere i arbejde
Køretøjsbyggernes forening SKAD opremser her en række argumenter for, hvorfor politikerne bør genoverveje de nedsatte reparationsgrænser.
Miljø- og skattebelastning
I Danmark har vi ingen bilproduktion, samt de højeste registreringsafgifter i verden. Disse forhold betyder i følge SKAD, at mange nye, moderne og miljøvenlige mindre biler bliver totalskadet ved kun mindre skader, hvor for eksempel en airbag går af, og selestrammerne aktiveres. Dette bevirker import af flere nye biler, hvor produktionen af disse belaster miljøet, herunder de mange leasingbiler, der forlader Danmark igen efter tre år, hvor den i det hele taget meget begrænsede registreringsafgift delvist tilbagebetales. Altså et kæmpe tab for den danske stat, og dermed Danmarks borgere, mener SKAD
Simpelt regnestykke
Regeringen har sat sig selv målsætningen om at øge antal lærepladser og skaffe flere i arbejde. Her fremkommer SKAD med en nem og let forståelig opskrift - regnestykket er ganske simpelt - høj skadesgrænse en sund forretning for Danmark. Sæt skadesgrænsen op og få:
Flere arbejdspladser på karrosseriværksteder, fordi der oprettes flere skader.
Flere lærlingepladser på karrosseriværksteder, fordi der er råd til dem.
Flere arbejdspladser i leverandørbranchen, fordi der sælges flere dele og udstyr.
Flere lærlingepladser i leverandørbranchen, fordi der er brug for flere ansatte.
Flere arbejdspladser på mekaniske værksteder, fordi der udføres mere service og reparation.
Flere lærlingepladser på mekaniske værksteder, fordi værkstedet har brug for kvalificerede folk.
Flere arbejdspladser hos autolakererne, fordi flere biler skal males.
Flere lærlingepladser hos autolakererne, fordi der behøves flere dygtige autolakerere.
Flere lærlinge får plads på de tekniske skoler på grund af større aktivitet og behov.
Flere efteruddannelseskurser giver arbejde til undervisere og skoler.
Flere mindre erhvervsdrivende kan fortsætte deres hverv, hvilket giver mindre belastning af det sociale system.
Flere ansatte i ophugningsbranchen, fordi de gode biler forbliver i Danmark, og dermed beholdes ressourcerne i landet.
Flere ansatte i transportsektoren, fordi der skal transporteres flere biler.
Mere administrativt personale i hele branchen, fordi der er brug for dem.
Mindre reeksport af gode skadede biler, der er køredygtige, og kan anvendes i mange år frem her i landet.