To nye mekaniker uddannelser
Fremtidens mekaniker er enten uddannet inden for personvogne eller lastvogne.
- Vi forventer, at tiltaget styrker de to faglige områder, da der vil være flere faglige kompetencer inden for hver af de to uddannelser, som vil være bundne fagområder for alle lærlinge på udannelserne til henholdsvis personvogns- og lastvognsmekaniker. De fremtidige uddannelsesaftaler vil derfor blive indgået på enten personvogn eller lastvogn, udtaler Benedikte Sølberg, chefkonsulent for Metalindustriens uddannelsesudvalg (MI) under Industriens Uddannelser.
- De nye tiltag skulle gerne tilgodese både lærlingens ønsker og virksomhedens behov samt gøre det nemmere for skolerne med et mere strømlinet uddannelse og i sidste ende skulle det gerne betyde dygtigere mekanikere, tilføjer hun.
Nye kompetencer
I 2009/10 blev der gennemført en analyse, der dels skulle afdække kravene til fremtidens mekaniker, men som også skulle sikre, at uddannelsen stadig gav optimale muligheder for at uddanne en arbejdskraft, der kan få job i alle de mange forskellige typer af virksomheder, som branchen repræsenterer.
Problemstillingerne i forbindelse med nye teknologier, herunder de mange typer af brændstoffer, blev afdækket og er efterfølgende sikret i de nye uddannelser. Det er vigtigt, at mekanikeren kan servicere alle køretøjer uanset teknologi, selv om det kan være vanskeligt at forestille sig, hvilke kompetencer, det kræver på et tidspunkt, hvor teknologien ikke er færdigudviklet. Her er viden fra forskning, andre fagområder og producenter af såvel køretøjer som dele af køretøjer for eksempel batterier blevet inddraget i udviklingsarbejdet, anfører Benedikte Sølberg.
- Analysen og udviklingsarbejdet viste også, at der generelt var brug for nye kompetencer inden for dokumentation og kundeservice, og at de tekniske kompetencer i højere grad blev rettet mod det køretøj, som skulle efterses, vedligeholdes eller repareres. Selv om kompetencerne umiddelbart kan se ens ud for eksempel fejlfinding eller reparation, så er det vigtigt, at lærlingen gennem uddannelsen opnår en faglig profil, der matcher virksomhedens.
Fortsat svendeprøve
Mekanikeruddannelsen i dag giver mulighed for, at lærlingens/viksomhedens profil kan opbygges og understøttes af en lang række fag, som lærlingen og virksomheden i fællesskab beslutter sig for at vælge. Erfaringen og dokumentation for blandt andet gennemførte svendeprøver har vist, at der kun sjældent bliver dannet profiler på tværs af personvogns- og lastvognsområdet.
Den nye uddannelse til personvogns- og lastvognsmekaniker tilstræber, at fagprofilerne er tydeligt beskrevet, og at der i såvel skolefag og praktikmål er eksempler på de tekniske områder, som lærlingen enten kan eller skal beskæftige sig med, og som er målrettet imod enten personvogn eller lastvogn.
Lærlingene afslutter ligesom i dag med en svendeprøve. Der arbejdes på at ændre svendeprøven, men i første omgang vil den have samme struktur og varighed som den nuværende altså en basisopgave på 6 timer og en reparationsopgave på 12 timer.
80 procent personvogne
Analysen viste også, at de lærlinge, der havde en lastvognsprofil ofte var ældre og havde valgt området mere målrettet. Der har i perioden fra 2005 været en fordeling af de to profiler svarende til 20 procent af lærlingene på lastvogne og 80 procent personvogne. Dette understøttede processen i at opdele mekanikeruddannelsen i disse to områder, idet det ville være realistisk, at udbuddet af godkendte skoler til de to uddannelser fulgte dette mønster.
I forbindelse med de nye uddannelsers ikrafttræden per 1. juli vil der ske en automatisk godkendelse af de tidligere godkendte virksomheder til de to nye uddannelser. Virksomhederne skal altså ikke umiddelbart gøre noget for også at være godkendt efter 1. juli.