Saab har fået sidste frist
Forleden meldte den fjerde største kinesiske bank sig som mulig interesseret, og de to selskaber i Kina, som tidligere har vist interesse, er fortsat med på listen, men pengene mangler fortsat hos Saab i Trollhättan.
General Motors, der ejer rettighederne til Saabs dele og komponenter fra sit tidligere ejerskab, vil ikke godkende et salg til kinesiske selskaber, som dermed får indblik i GMs konstruktionsprincipper. GM er den største sælger af biler i Kina.
En Saab talskvinde, Gunilla Gustavs, er citeret i svensk presse for at sige, at der arbejdes videre med en løsning, og hun tilføjer, at Victor Muller, der står som ejer af Saab, senest har udtalt, at der altid findes en plan B, men uden at nævne, hvad den går ud på.
I sidste uge mødtes GM med Guy Lofalk og den svenske ambassadør i USA, Jonas Hafström, i Detroit, men uden et resultat.
Saab i USA får leveret biler af GM fra en fabrik i Mexico, som ikke er med i den truende konkurs, men GM stopper levering af modellen 9-4X fra Mexico straks i 2012. De 50 medarbejdere i USA har fået udbetalt løn. Det har de 3700 ansatte i Trollhättan ikke det sidste halve år. Det samme gælder de mange underleverandører, inklusive GM, der savner penge for leveringerne.