23948sdkhjf

Fra snekaos til nyt superværksted

Taget på Autogården Farsø faldt sammen under snemasserne i januar 2010, men nu er et moderne og større værksted vokset frem, næsten uden problemer.
Da jerndragerne gav efter 5. januar 2010 for snemassernes pres, så taget på Mekonomen-værkstedet Autogården Farsø kollapsede, kom ingen heldigvis noget til. Efter en vel overstået genopbygning har værkstedet i centrum af den midtjyske handelsby vokset sig lyst og luftigt fra tidligere knap 500 kvadratmeter med fem lifte til nu 750 kvadratmeter med otte lifte til mester Peter Lindgaard, tre svende og en ny lærling på værkstedet.

- Det vil vi helst ikke prøve igen, men vi undgik da at ligge stille, mens ombygningen stod på, fortæller Peter Lindgaard, hvis navn måske lyder bekendt for motorsportsfolk, idet han i 2010 stod øverst på DM-skamlen i Rallycross.

Ved at låne en lift hos maleren, flytte en lift til synshallen, leje en bremsestand og købe en firesøjlet lift lykkedes det at holde værkstedet i gang.

- Alternativet var at fyre folkene og lukke ned. Men vi kunne se, at det kunne hænge sammen. Det vigtigste var, at vi, ved at fortsætte under små forhold, undgik, at kunderne kørte forgæves, fortæller Peter Lindgaard og fru Anne-Marie, der står for bogholderiet.

Parret ville blive i midtbyen i stedet for at rykke til industrikvarteret for ikke at miste de mange strøgkunder, der gerne sætter bilen på grund af kort gåafstand til byens forretninger.

Måtte købe nabovej

Den midlertidige løsning blev betalt af forsikringsselskabet, og der var ingen "tummel" med Tryg, på trods af at Peter Lindgaard var ved at skifte til Topdanmark på grund af en episode med utilfredsstillende krav om en flyttet kundebil.

Ægteparret blev ret hurtigt klar over, at de lige så godt kunne benytte lejligheden til at udvide for at fremtidssikre, da de mener, det bliver svært for mindre værksteder at klare sig økonomisk i tider med krav om dyr uddannelse for at holde sig ajour med bil- og værktøjsteknik.

- Men det tog en pokkers tid at få byggegodkendelsen, fordi vi ville udvide midt i byen. Vi måtte flytte jord fra en naboejendom, lave skelforandring og købe en vej på en nabogrund for at få lov, og for at få plads til en tilpas stor forgård. Ligesom vi var begrænset i placeringen af porte af hensyn til naboerne, fortæller Peter Lindgaard.

Det skal være skidt…

Tegningerne for rammerne til byggeriet fik de overladt af en af svendene, der havde haft planer om at starte op selv. Ægteparret var selv bygherre med brug af lokale håndværkere. Men undervejs blev en hyret arkitekt og tømreren uenige om hældning på taget og damspærre.

- Arkitekten ville have det fladt igen, dog bedre understøttet end den gamle bygning fra 70’erne, men vi ville ikke risikere et "badekar" af vand, så det blev til tømrerens løsning om bagfald, og med lysindfald ovenfra gennem vinduer, fortæller Anne-Marie Lindgaard.

Gulvene blev brudt op overalt, så der nu er gulvvarme og et behageligere arbejdsklima end før sammenstyrtningen. Der er blevet højt til loftet for reparation af også varebiler, et varmevekslingssystem er kommet til, ligesom der nu er blevet plads til et dækhotel med hjulvasker. Synhallen, der lejer sig ind, er i gang igen – med lidt pæreskift og lignende til følge på værkstedet.

For lav kreditvurdering

Faktisk havde parret reelt bygget nyt for fem millioner kroner, inden lånetilsagn, af tidshensyn. Her indtraf endnu et mindre problem, idet familiens hidtidige långiver DLR Kredit kun vurderede værkstedet til 750.000 kroner. Så familien Lindgaard måtte skifte til Nykredit, der ville vurdere til 2,2 millioner kroner.

- Det var lige meget hos DLR, om vi kunne påvise, at vi drev en sund forretning og formåede at lave overskud trods sammenstyrtningen. For dem er Farsø åbenbart en udkantsplet i Danmark med indbygget lav erhvervsvurdering, siger Peter Lindgaard, med en tak til sine gode medarbejdere.

Ifølge KrakMarkedsData blev nettoresultat 1,3 millioner kroner i 2010 mod 80.000 i underskud i kriseåret 2009, mens egenkapitalen er vokset fra 471.000 til 1,7 millioner kroner og en soliditetsgrad på 29.

Sælger spritnye biler

Medvirkende til en sund forretning er også salg af 40-50 brugte og nye biler årligt, foruden de cirka 2400 værkstedsbiler på liftene. Autogården Farsø har nemlig aftaler med lokale mærkeværksteder om at sælge nye Skoda-, Audi-, Suzuki- og Hyundai-biler, som værkstedskunderne gerne køber af Mekonomen-værkstedet på grund af den personlige relation og ofte hyggelige samtaler med familien Lindgaard under det nye, stærke tag på Nørregade.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076