23948sdkhjf

Additiver er motorens vitaminer

En effektiv problem-løser og vejen til større omsætning og højere profit på værkstedet, mener Liqui Moly.
Hvis en motor er bilens hjerte, er motorolien dens blod og additiver dens vitaminer. Sådan lyder en definition fra tyske Liqui Moly, som producerer begge dele i stor stil – motorolie i Saarlouis og additiver i Ulm.

Motor-magasinet var forleden på besøg i hovedkontoret og fabrikken i Ulm i Sydtyskland, hvor produktionen af otte millioner dåser additiver årligt foregår. Additiver til blandt andet olie, brændstof og køling er fordelt på ikke færre end 4000 forskellige produkter.

- Produktion af additiver baserer sig på en simpel blandeproces – det er recepten som er helt afgørende, forklarer produktionschef Peter Beck under rundvisningen.

Produktionen tæller 48 ansatte på to holds skift, og fordelt på tre blande-linjer. En fjerde og ny fylde-maskine kommer i sving næste år, og det vil øge produktionen fra 200.000 til 290.000 dåser per uge.

- Der er ikke tale om meget moderne faciliteter – det er ikke nødvendigt. Ernst Prost vil hellere beskæftige 30 mand i produktionen i stedet for at investere i en ny, dyr maskine, som måske kun vil beskæftige fem mand, forklarer PR-chef Peter Szarafinski om den utraditionelle indehaver af og adm. direktør for Liqui Moly, Ernst Prost.

Fem gode grunde

Ifølge Liqui Moly er der fem meget gode grunde til at bruge additiver til benzin, diesel, olie og køling: Det er anbefalet af den højeste autoritet – brændstof-standarden (DIN), der findes anbefalinger fra bilproducenterne, det er testet af APL Landau, ikke al brændstof er af høj kvalitet og endelig kræver også en motor pleje.

- Sælg ikke et enkelt produkt, men en service – additiver kræver forklaring Alle har fordele af additiver: Bilejeren minimerer risikoen for motorskader, opnår højere levetid og ydelse for bilen samt sparer penge via et mindre forbrug af olie og brændstof. For værkstedet er additiver en hurtig problem-løser, og selv en lille dåse kan løse eller forebygge alvorlige problemer. Det giver øget salg samt en højere omsætning og profit per værkstedskunde, understreger marketingchef Peter Baumann.

Partnerskaber

Liqui Moly slår på et meget bredt sortiment, koncepter så som olieskabe, service i form af træning og hotline, at være tæt på markedet og kunne træffe hurtige beslutninger samt produktion i henhold til "made in Germany". Hotlinen, som beskæftiger hele ni mand, får dagligt 500 opkald og vil aldrig blive udliciteret. Hurtige, personlige svar til værksteder og kunder ligger Liqui Moly stærkt på sinde.

Forretningsfilosofien bygger på langsigtede relationer, partnerskab, soliditet, kontinuitet og support.

Liqui Moly benytter sig primært af distributører og importører i de 100 lande, hvor selskabet opererer. Liqui Moly har dog egne søsterselskaber i Portugal, USA og Sydafrika samt en kombination af distributør og egne Liqui Moly ansatte i Danmark, Holland, Belgien og Kina.

Liqui Moly, der ser sig selv som én David mod mange Goliath’er i oliebranchen, betegner sig selv som klar markedsleder inden for både additiver og motorolie i Tyskland, idet Castrol overhales i år, oplyser Peter Szarafinski. Væksten sker primært på eksport-delen, som i dag udgør 40 procent af salget. Den vigtigste eksportnation er Rusland, efterfulgt af Ukraine, USA og Kina.

Også salget af Pro-Line linjen til værksteder er voksende, mens salget til privatkunder er stabilt.

I Danmark sælges Liqui Moly af Auto-G.

Over 100 lande

Motorolier og additiver fra Liqui Moly kan fås i flere og flere lande. Nu er Algeriet også kommet til, og LIQUI MOLY har hermed overskredet grænsen på 100 eksportnationer.

- Det er yderligere et skridt på vores vej til at blive et verdensmærke, siger eksportchef Gerhard Riedmüller.

De første varer er allerede afskibet til Algeriet.

- Dette land er ikke kun geografisk det største land i Afrika, men økonomisk er det også meget lovende, siger Riedmüller.

Den lokale partner er Zaïm Bouslama fra EURL Bouslama i Constantine. Som i de fleste andre lande har Liqui Moly heller ikke sit eget datterselskab i Algeriet, men samarbejder med nationale importører.

Det varme klima og brændstofkvaliteten, der er dårligere end i Europa, stiller i Algeriet endnu højere krav til motorolien.

I nabolandet Marokko har selskabet allerede været på markedet i lang tid, og her kører forretningen vældig godt.

Liqui Moly regner med at have en omsætning på en million euro i Algeriet om tre år. Efter Algeriet er New Zealand og Egypten allerede de næste lande i kikkerten.

Motorsportskalender

Liqui Moly udgiver igen i år en motorsportskalender. 2012-udgaven viser med aktuelle fotos i stort format, at selskabet altid er på hjemmebane, uanset hvilke baner der køres på verden over. Og selvfølgelig er Liqui Moly Team Engstler også med. De har to BMW 320TC’er med i verdensmesterskaberne for touringbiler. En ganske særlig lækkerbisken for motorsportsentusiasterne er den stærke BMW Z4 GT3 med 480 hk, der deltog i 24-timers løbet i Dubai. Kalenderen indeholder også spektakulære billeder fra ralleysporten og fra truckløb.

Motorsportskalenderen er kun tilgængelig for firmakunder.

- Den fungerer som en lille tak for vores kunders loyalitet. Vi er overbevist om, at motorsportsfans vil have stor glæde af kalenderen. Liqui Moly er ikke kun engageret i motorsport på grund af reklameeffekten. Her har vi mulighed for at teste og videreudvikle vores produkter under ekstreme anvendelsesforhold. Det er til gavn og glæde for både racerkørere og for ganske almindelige bilister, forklarer marketingchef Peter Baumann.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094