Kulfibre vinder frem i bilerne
Udstillingen fokuserede samtidig på nye produktioner med de nye lette og meget stærke materialer, som flyindustrien også benytter.
Foreløbig udnytter relativt få biler kulfibre, men dog i mindre grad til forskellige komponenter. Racing industrien er kendt for at bruge kulfibre, og i Paris kom det frem fra et analyseinstituttet Lucintel, at brugen øges med op til 65 procent i de næste fem år. Bilindustrien fokuserer på lettere biler, der reducerer brændstofforbruget og CO2.
Luciano De Oto, chef for Lamborghinis avancerede materialer, udtalte på udstillingen, at det komplette chassis i den nye Aventador LP700-4 kun vejer 999 kilogram, mens det vejer 1410 kilogram i Lamborghini Gallardo.
Hvornår man ser en familiebil med kulfiber-opbygning, er et godt spørgsmål, men det samme analyseinstitut, Lucintel, forudser øget brug af kulfibre til for eksempel hjul, i visse tilfælde til motorhjelm og bagklap, udstødning og affjedring med mere. Ikke mindst for at reducerer egenvægten. Både Lamborghini og Lucintel oplyser, at i større produktioner er materialet blevet billigere, og det er meget nemt, at arbejde med.