Bilbranchen klar til ny offensiv
René Tønder Nielsen, ny direktør for Bilbranchen, varsler nye tiltag efter stille 2010.
- Jeg har ikke fået de store overraskelser i mit nye job, hvor det er en luksus at kunne arbejde med branchens langsigtede udfordringer. Jeg er dog meget positivt overrasket over, hvor mange ressourcer, der er til stede i DI, og det skal vi være bedre til at udnytte, siger René Tønder Nielsen, som fortsat bor syd for Odder og derfor også tilbringer en del tid blandt foreningens mange jyske medlemmer.
Han er også fint tilfreds med bestyrelsen:
- Vi har en meget stærk bestyrelse med stor erfaring, som dækker branchen bredt, mener direktøren.
René Tønder Nielsen har mange års branchekendskab gennem job som direktør for en bilimportør, et bilfinansierings-/leasingselskab samt to store detail-bilforretninger. Han har desuden arbejdet i branchen i England, USA og Italien, ligesom han blandt andet har en toårig lederuddannelse hos General Motors Intl. bag sig. De seneste år har han drevet sin egen rådgivningsvirksomhed.
- Jeg er en branchemand og ikke en organisationsmand, og jeg ser i høj grad på tingene med brancheøjne, siger han og tilføjer:
- Da Bilbranchen var uden direktør i en stor del af 2010, skete der ikke de store offensive træk. Men Bilbranchen er begunstiget af en god økonomi og en solid formue, og nu har vi mulighed for at geare op med nye tiltag.
Således er Bilbranchen i færd med at udvide staben, hvor der i forvejen er sket enkelte ændringer, med to nye medarbejdere en konsulent og en chefkonsulent, hvoraf den ene stilling netop er slået op.
Dygtige til drift
Ved siden af arbejdsgiverdelen, hvor Bilbranchen historisk står stærkt, samt foreningens politisk-organisatoriske del, arbejder Bilbranchen med medlemsservices, og her bebuder den nye direktør øget fokus på eksempelvis arbejdsmiljø og uddannelse.
- Her vil vi gerne udvikle os. Inden for uddannelser står vi stærkt inden for de tekniske uddannelser, men der kommer til at ske mere inden for emner som ledelse, salg og administration. Vi er da også glade for D.A.F.s seneste bilsælger-udspil der er et væsentligt behov, mener René Tønder Nielsen.
- Danske bilforhandlere er meget dygtige til drift. De er hurtige til at reagere og tilpasse sig. Efter den seneste krise, som med ét slag betød en halvering af salget, og som var den værste siden 2. Verdenskrig, gik ufatteligt nok næsten ingen danske bilforhandlere konkurs. Den rådgivning, vi skal tilbyde, skal derfor være om strategi. 2010 blev et fint år, og nu drejer det sig ikke kun om at overleve. Nu er der økonomisk og mentalt råderum til at se 3-5 år frem, mener han.
Spejl af branchen
Ligesom sine forgængere efterlyser René Tønder Nielsen øget fodslag og færre foreninger i autobranchen.
- Det var bedre, om vi var færre men stærkere foreninger. Der er jo én væsentlig ulempe med de mange foreninger, og det er en lille gennemslagskraft. Den er i hvert fald mindre, end den kunne være. Eksempelvis var gennemslagskraften ikke stor nok ved de ændrede reparationsregler ved jul, siger han og fortsætter:
- Bilbranchen er jo et spejl af branchen, som de seneste år har budt på øget konsolidering med færre og større virksomheder. Så vi får også et andet bagland. Jeg tror, udviklingen i branchen arbejder den vej, ligesom der jo også er sket person-justeringer i foreningerne. Jeg forventer ikke én stor organisation, der dække hele branchen, i morgen. Det tager tid men vi arbejder for det.
Fælles udspil om bilskat
- Vi har en klar linje om samarbejde, primært med D.A.F., som vi har mest til fælles med, ligesom vi jo deler mange medlemmer med D.A.F. Men selv om langt de fleste interesser er fælles, er vi helt opmærksomme på, at vi jo ikke driver samme forretning, siger han.
Bilbranchen har også historisk haft et tæt samarbejde med bilimportørerne, og DBI også holdt til i Industriens Hus frem til udflytningen sidste år.
- Forhandlerne er imidlertid blevet større, og importørernes rolle reduceret, så forholdet har udviklet sig til det bedre de sidste 5-10 år det er blevet mere ligeligt, vurderer René Tønder Nielsen.
Også forbrugerne hos FDM har Bilbranchen gode relationer til.
- Vi har altid haft et godt samarbejde med FDM, og det vil vi gerne fortsætte med. Vi hænger jo sammen, påpeger direktøren og tilføjer:
- Med en ny regering senest til efteråret ville det jo være rart, hvis bilbranchen har et fælles udspil og fremtidens registreringsafgifter. Her er vi klar til et fælles udvalgssamarbejde med D.A.F. og FDM, og det første møde holdes om kort tid. Staten skal have sit provenu, men vi skal have gjort noget ved registreringsafgifterne, så der bliver tale om teknisk baserede afgifter.
En anden tid
Som følge af direktør-hullet og krisen valgte Bilbranchen sidste år at droppe fejringen af foreningens 75 års jubilæum, og heller ikke i år bliver der en større anlagt årsdag, som Bilbranchen tidligere har arrangeret. Foreningen nøjes med at holde generalforsamling i Nyborg den 26. maj, og først efter sommeren indkaldes til et bredere møde, oplyser direktøren, som også har fravalgt en reception i anledning af hans tiltræden.
- Tiden er en anden i dag. Folk vogter mere over deres tid og det er udmærket. Vi skal så tænke anderledes for at komme i kontakt med vores medlemmer, erkender René Tønder Nielsen.