50 år med Passatens forløber VW Variant
Type 3 blev vist i 1961 og kom til salg året efter. 12 år senere kom den første Passat Variant. Med VW Type 3 kom VW for alvor ind i mellemklassen. Teknisk var den baseret på VW Type 1 (Käfer) med hækmotor på 1,5 liter og et stort bagagerum med foldet bagsæde op til 1200 liter, hvilket var en del dengang.
Frem til 1973, hvor produktionen stoppede, blev der fremstillet 2,6 millioner enheder. Omkring halvdelen var Varianter, de øvrige som sedan-versionen. Derefter tog den nye Passat over.
Den ukendte VW SP
I foråret 1973-74 overraskede VW hele bilindustrien med en nyhed, som ingen før havde hørt om. En smart VW SP, der lignede en sportsvogn, opbygget på VW Type 3 dele. Den var designet af Karmann-Ghia og blev produceret i Brasilien med mere moderne bagaksel og moderne dobbeltlygter foran.
VW SP kom med 1,6 liters boxermotor fra Type 3, der ydede 54 hk, og lidt senere med opboret cylindervolumen til 1678 ccm, der ydede 65 hk.
Frem til 1976 blev der kun fremstillet 10.000 enheder, og officielt ikke til salg i Europa, men den kom alligevel i mindre målestok til Tyskland. Det var dengang, den legendariske Heinrich Nordhoff var generaldirektør for VW. Det var også dengang, at Rudolf Leiding var leder af VWs motorproduktion i Kassel og bestyrelsesformand for Audi. Han blev udnævnt til ny chef for VW do Brasil, og det var hans idé med den nye VW SP. Da han kom tilbage til Tyskland efter et par år i Brasilien, havde han en SP med hjem til fruen. Han blev leder af VW Golf og Passat udviklingen.
Der findes flere eksemplarer af SP hos tyske samlere. Den er med i årets klassiske Alpenrallye omkring Kitzbühl.