Automekanikere i stødet
Mekanikere skal vide mere om el for at kunne reparere fremtidens biler.
Også på uddannelsesfronten har branchen i længere tid forberedt sig på de nye biler, dels bilimportørerne og dels flere værkstedskæder, og på en håndfuld tekniske skoler har elbilerne været på efteruddannelses skemaet i et år, mens det kommer med i grunduddannelsen til mekaniker fra august i år.
Danske automekanikere har siden april 2010 kunnet efteruddanne sig i el- og hybridbiler med de to godkendte kurser Sikkerhedshåndtering af eldrevne/hybride køretøjer samt kurset Eldrevne/hybride køretøjers opbygning og service. De to kurser, som er målrettet arbejdet med elbilen og hybride køretøjer, foregår på de fem skoler: TEC i København, CELF på Lolland-Falster, Syddansk Erhvervsskole i Odense/Vejle, Mercantec i Viborg samt EUC Nord i Ålborg. Samme uddannelsespensum indgår også i lærlingeuddannelsen til mekaniker.
Blandt andet hos TEC i Hvidovre har der været fuld fart på én-dags kurset i sikkerhed siden december, idet hele 300 har været igennem kurset eksempelvis mekanikere og fagfolk fra en række bilmærker så som Peugeot og Mitsubishi samt fra virksomheder og kæder som FDM, Applus og AutoMester.
Kurset om elbilers opbygning varer tre dage, og det har indtil videre haft 60 kursister, oplyser uddannelseschef Egon Larsen, TEC.
- Vi arbejder nu med at udbyde et 3. kursus som overbygning under titlen Fremtidens drivmiddel. Det skal vare en hel uge og tillige trække på lærerkræfter udefra, nemlig DTU og TI, og det skal tilbydes til hele landet, oplyser han.
Kurserne sikrer, at mekanikeren fremover både sikkerhedsmæssigt og teknisk kan servicere og reparere denne kategori af køretøjer.
Det er en forudsætning, at mekanikere, der arbejder med eldrevne eller hybride køretøjer, har gennemført sikkerhedskurset, inden de deltager i kurset om opbygning og service.
- Det er vigtigt at lære, hvad man må røre og ikke røre på en elbil, men et kursus på en og tre dage gør ikke en til elbilsmekaniker. Der er jo tale om en disciplin i mekanikeruddannelsen, påpeger Egon Larsen.
El-biler kræver el-mekanikere
- Der kommer mere elektricitet i både grunduddannelsen og efteruddannelsen for automekanikere. Det højner mekanikernes markedsværdi, også de gamle mekanikere det gælder jo om hele tiden at forny sig. Det har altid været et princip i vores uddannelsespolitik, fastslår den ene part bag uddannelsessystemet, formanden for Dansk Metals autoudvalg og næstformand, Claus Jensen.
- El-bilerne er kommet for at blive. Ude på de danske værksteder møder mekanikerne dagligt nye udfordringer, når el-biler og andre af fremtidens biler skal vedligeholdes og repareres. Derfor er vi hos Dansk Metal sammen med DI altid på forkant med at udvikle mekanikeruddannelserne. Vi sikrer sammen med virksomhederne, at erhvervsuddannelserne er relevante og opdaterede i forhold til fremtidens behov for faglært arbejdskraft, og at de altid står mål med det arbejdsmarkedet efterspørger, fastslår Claus Jensen.
Metalindustriens Uddannelsesudvalg har ansvaret for udvikling af uddannelse for mekanikere, både erhvervsuddannelse og Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), og fokusgrupper med bilbranchen og spørgeskemaundersøgelser sporer udvalget ind på strømningerne i bilbranchen og for, hvad mekanikerne skal kunne.
- Branchen efterspørger en højt kvalificeret faglig arbejdskraft, der er i stand til at sætte sig ind i ny teknologi og nye arbejdsmetoder. Mekanikerne skal yde kunden den rette service og vejledning og have en helhedsforståelse for virksomheden. De skal også kunne videreformidle den tekniske udvikling for de andre fagligt ansatte i virksomheden, påpeger Claus Jensen, der tillige sidder med i Metalindustriens Uddannelsesudvalg.
Vi er klar
Udviklingen i nye teknologier inden for brændstof, styring og elektronisk display samt miljømæssige krav vil i de nærmeste år kræve en revurdering af uddannelsen. Og i Metalindustriens Uddannelsesudvalg har man længe haft den nye uddannelse på tegnebrættet.
- Dansk Metal og DI har en lang tradition for at udvikle tidssvarende uddannelser inden for hele industriens område. Derfor er det også længe, siden vi startede debatten om fremtidens mekaniker, og vi er klar. Ligegyldigt hvilken teknologi branchen efterspørger, så har vi materialet klar til at udvikle uddannelsen på, forsikrer Claus Jensen og tilføjer:
- Vi fokuserer mindre på uddannelse inden for de manuelle og rutineprægede arbejdsfunktioner, men i højere grad på diagnose, fejlfinding, kundeløsninger og -rådgivning samt forretningsforståelse og miljøbevidsthed.
Nye krav
Reducering af CO2-udslip og udviklingen af nye processer og drivmidler ligger til grund for de nye krav til mekanikeren. Ændring af brændstoffer, optimering af motorer og styre- og bremsesystemer, udvikling af informations- og kommunikationssystemer forandrer allerede nu undervisningsindholdet i den eksisterende erhvervsuddannelse og i efteruddannelsen.
Både på værkstedet og under bugsering kræver sikkerheden omkring arbejdet med el-bilerne med 320 Volt og mere end 200 Ampere, at mekanikeren skal besidde nye kompetencer. Disse eksisterer allerede i høj grad i erhvervs- og efteruddannelsesforløbene, og der hvor der for eksempel stilles nye sikkerhedskrav, arbejdes der med at sikre, at de bliver godkendt af de rette myndigheder.
- I Metalindustriens uddannelsesudvalg er vi altid meget lydhøre over for branchens krav om uddannelse og efteruddannelse og udvalget modtager gerne input, siger Claus Jensen.
Man kan læse mere om fremtidens mekaniker på www.industriensuddannelser.dk. Og på www.ug.dk kan man tilmelde sig kurserne