Historisk stort plus i bilkoncern
Nic. Christiansen Gruppen sætter turbo på væksten i både Danmark og udlandet. Bilkon-cernen har skabt et rekordstort overskud på godt 65 millioner kroner i 2010, og en væsentlig del af overskuddet vil blive brugt til at realisere en ambitiøs strategiplan.
- Allerede med det sidste årsregnskab skabte vi et markant turn-around og vendte et un-derskud på 42 millioner kroner i 2008-09 til et næsten lige så stort overskud og nu er det altså lykkedes at skabe et endnu større overskud på blot otte måneder. Det er vi naturlig-vis stolte af, siger Anders Hansen, koncerndirektør i Nic. Christiansen Holding.
Bestyrelsen har vedtaget at øremærke en væsentlig del af overskuddet til at skabe yderligere innovation og vækst i de kommende år. En ny strategiplan skal skabe øget omsætning og indtjening ved maksimal udnyttelse af mulighederne for vækst i både import, detailsalg og finansiering:
- Vores aktiviteter skal omfatte alt, der skal til for at dække forbrugernes behov og forventninger til biltransport, oplyser koncerndirektøren.
De enkelte selskaber
Nic. Christiansen Gruppen importerer via sine datterselskaber bilmærkerne Hyundai, Land Rover og Jaguar samt driver bil-detailkæden Terminalen. Dertil kommer koncernens eget finansierings- og leasingselskab, NCG Finans.
Hyundai Bil Import A/S fik et overskud på 8,7 millioner kroner før skat mod et overskud i 2009/10 på 20,4 millioner kroner.
- I sidste regnskabsår fik vi vendt et underskud til et stort overskud, og når resultatet er mindre i år, skyldes det alene, at vi har investeret kraftigt i markedet for at opnå større markedsandele. Hyundai er i dag et af landets mest foretrukne bilmærker, og med i10, i20, i30 og den kommende i40 i modelprogrammet er Hyundai på vej ind i en ny æra som top brand. Hyundai havde i 2010 en markedsandel på 5,3 procent på det danske marked. Målet er ifølge den nye strategiplan en markedsandel på syv procent allerede i 2012, oplyser Anders Hansen.
British Car Import A/S, som importerer Land Rover og Range Rover i de tre nordiske lande samt Jaguar i Sverige, tegner sig for næsten halvdelen af koncernens overskud med et resultat før skat på 30,4 millioner kroner mod 17,3 millioner i 2009/10:
- British Car Import blev etableret i Norge og Sverige i september 2009 og har fået en flot start på disse to markeder. Dertil kommer, at selskabet også har oplevet en vækst på det danske marked både hvad angår salg af biler og på eftermarkedet. Målet er at få en endnu stærkere position i Sverige og Norge med endnu flere eksklusive forhandlere og større synlighed, uddyber Anders Hansen.
Også Terminalen A/S, som er moderselskab for Nic. Christiansen Gruppens kæde af de-tailforretninger, har formået at skabe et stort overskud på 20,2 millioner kroner mod 0,1 millioner i 2009/10. Og på dette område har Nic. Christiansen Gruppen flere forskellige initiativer i støbeskeen: Flere filialer, flere ansatte, flere bilmærker, større udbud af brugte biler, en stor satsning på internettet og øget salg af "pakker", der inkluderer bil, finansie-ring/leasing og service.
NCG Finans, som er Nic. Christiansen Gruppens finansierings- og leasingselskab, har igen i 2010 opnået et pænt overskud. Siden introduktionen af egne finansierings- og lea-singydelser gennem NCG Finans i 2009, har det været koncernens klare målsætning, at ydelserne skal udgøre en central og indbygget del af "bilkøbet".