23948sdkhjf

Væk med gråzonerne

MAN KAN BLIVE GRÅHÅRET af spekulationer og modgang. Og autobranchens forskellige gråzoner skal nok have tyndet ud i toppen mange steder. En af mere delikate zoner er inden for motoroptimering – også kaldet chiptuning – hvor optimeringen af bilernes motorer og effekt i dag foregår let via software, helt uden fysiske indgreb. Som vi kan berette i denne uges fagblad, er en tilsyneladende meget seriøs svensk aktør ved at opruste i Danmark på området. Med Trafikstyrelsens velsignelse – sådan da. For tuningsfirmaet kan ikke levere tilstrækkelig af de krævede godkendelser. Omvendt kan hverken politi eller trafikmyndigheder reelt afsløre, at bilerne er motoroptimeret. Så der er frit slag i denne gråzone for de glade bilister, der kan spare mange tusinde kroner ved at købe en neddroslet model og få den stillet op på niveau som "storebror" i kataloget. Igen er det afgiftspolitikken, der spiller fallit, og bilfabrikanter, importører og forhandlere må se et bedre bilsalg gå sin næse forbi.

BILAFGIFTERNE ER ET tilbagevendende omdrejningspunkt for store dele af autobranchen. Virvaret af regler og undtagelser giver grobund for mange gråzoner. De sidste uger har vi behandlet problematikken om afgifter på leasingbiler, og i denne uge tager direktøren for Finans & Leasing til genmæle. Han kalder – ganske rigtigt – diskussionen om skævvridning for en umulig diskussion, der afhænger af parternes grundlæggende forudsætninger og interesser. Tidligere underleverandører inden for finansiering er blevet konkurrenter, der udfordrer bilforhandlerne. Men også leasingbranchen ønsker, at reglerne bliver mere tydelige.

PÅ SIDELINJEN, eller nærmere ovenover, har bilforhandlernes brancheorganisationer meget fokus på også leasing og bilafgifter. Begge de to konkurrerende nybilforhandleres organisationer har fået ny daglig ledelse, og der lyder gode nye toner i forhold til samarbejde i stedet for dobbeltarbejde om samme tilbud til branchen og politiske krav. I en portrætartikel kan Bilbranchens nye direktør melde ud, at der er behov for en stærk, samlet autobranche med færre organisationer, der kan spille ordentligt ud omkring ikke mindst bilafgifterne – aktuelt i forbindelse med en eventuel ny regering senest i efteråret. Det vil være rart, om en samlet autobranchen kan demonstrere, at den kan vise vejen ud af de generende grå zoner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062