Væk med gråzonerne
BILAFGIFTERNE ER ET tilbagevendende omdrejningspunkt for store dele af autobranchen. Virvaret af regler og undtagelser giver grobund for mange gråzoner. De sidste uger har vi behandlet problematikken om afgifter på leasingbiler, og i denne uge tager direktøren for Finans & Leasing til genmæle. Han kalder ganske rigtigt diskussionen om skævvridning for en umulig diskussion, der afhænger af parternes grundlæggende forudsætninger og interesser. Tidligere underleverandører inden for finansiering er blevet konkurrenter, der udfordrer bilforhandlerne. Men også leasingbranchen ønsker, at reglerne bliver mere tydelige.
PÅ SIDELINJEN, eller nærmere ovenover, har bilforhandlernes brancheorganisationer meget fokus på også leasing og bilafgifter. Begge de to konkurrerende nybilforhandleres organisationer har fået ny daglig ledelse, og der lyder gode nye toner i forhold til samarbejde i stedet for dobbeltarbejde om samme tilbud til branchen og politiske krav. I en portrætartikel kan Bilbranchens nye direktør melde ud, at der er behov for en stærk, samlet autobranche med færre organisationer, der kan spille ordentligt ud omkring ikke mindst bilafgifterne aktuelt i forbindelse med en eventuel ny regering senest i efteråret. Det vil være rart, om en samlet autobranchen kan demonstrere, at den kan vise vejen ud af de generende grå zoner.