23948sdkhjf

Mellemlederne klædes på

Autobranchens mellemledere, som ofte er rekrutteret blandt de dygtigste fagfolk, kommer tit i klemme. Det vil Bilbranchen rette op på.
Den 30. maj starter Bilbranchen anden omgang af et lederforløb, der specifikt henvender sig til branchens mellemledere. Baggrunden for uddannelsen er den stigende kompleksitet i branchen, der har givet mellemlederne større ansvar og flere opgaver.

- Vi kan simpelthen se et stigende behov for en lederuddannelse til vores mellemledere. Så kontant begrunder direktør René Tønder Nielsen Bilbranchens initiativ:

- I de seneste 5-10 år er kompleksiteten i bilbranchen steget. Forretningerne er blevet større, og mere end halvdelen af dem dækker to bilmærker eller mere. Det betyder blandt andet, at mængden af information, der skal formidles i organisationen, er steget. Laget mellem topledelsen og medarbejderne er derfor blevet vigtigere og sværere at agere i, og her kommer mellemlederne, som ofte er rekrutteret blandt de dygtigste fagfolk, lidt i klemme, siger han.

Ledelse er et håndværk

Mellemlederuddannelsen udbydes i samarbejde med virksomheden LMI Danmark A/S og tager udgangspunkt i, at ledelse er et håndværk, der kan læres. Uddannelsen er bygget op som en blanding af netværksmøder, teori og individuel sparring af deltagerne i deres virksomheder. På den måde tager uddannelsen udgangspunkt i netop de udfordringer, deltagerne sidder med i hverdagen, understreger underviser Christian Dahl fra LMI.

Deltagerne arbejder blandt andet med tidsstyring, kunsten at uddelegere og udfordringen med at forebygge og håndtere personaleproblemer.

At netop personaleledelse er et ømt punkt, viste første omgang af mellemlederuddannelsen, der sluttede den 1. april. En af deltagere her var værkstedschef Kim Vobbe fra Autohuset Vestergaard A/S i Odense.

- Som mekaniker var jeg jo slet ikke skolet til at være leder, og jeg havde svært ved både at rose og rise, siger han.

- På uddannelsen fik jeg øjnene op for, hvor vigtig personaleledelse er, og blev klædt på med de rigtige kommunikationsværktøjer. Samtidig gav min sparringspartner mig et blidt men bestemt skub i den rigtige retning. Nu går jeg hver dag en runde blandt mekanikerne, og jeg kan tydeligt mærke, at rosen får medarbejderne til at vokse. Og så giver mine runder os mulighed for at få en fornuftig snak om de ting, der ikke virker, før de vokser sig store og uoverskuelige, tilføjer Kim Vobbe.

Pas på mellemlederne – det betaler sig

Bilbranchens direktør René Tønder Nielsen var med til det første holds afsluttende eksamen og fik her understreget, at der er flere ligheder end forskelle mellem de forskellige virksomheder i branchen:

- De problemstillinger, deltagerne lagde frem, og den måde, de ville arbejde med dem fremadrettet, var på mange måder ens, uanset hvilken størrelse forretning, de kom fra. På holdet var både bilforhandlere af forskellig størrelse, lastbilforhandlere og en gearfabrikant, og det fortæller jo os i Bilbranchen, at vi har fat i noget rigtigt ved at udbyde uddannelser bredt til hele spektret i branchen, udtaler han.

- En ting, der går igen blandt branchens mellemledere, er en oplevelse af mangel på tid, fortæller René Tønder Nielsen.

Lange arbejdstider og administration på hjemmecomputeren om aftenen er langtfra et særsyn. Læg dertil en konstant hovedpine, og man har en beskrivelse af hverdagen for værkstedschef Kristian Haubjerg fra Bin2Bil i Holbæk - før uddannelsen.

- Jeg havde mistet overblikket og havde en opfattelse af, at hvis jeg bare brugte flere af døgnets timer på arbejde, så skulle det nok gå, fortæller Kristian Haubjerg.

- Jeg kartede rundt og så stresset ud, og det påvirkede både kunder og medarbejdere. Nu har jeg lært at uddelegere og fokusere på de opgaver, der virkelig rykker forretningen. Det har givet ro til at kommunikere ordentligt med mekanikerne og helt sikkert været medvirkende til, at vi i januar og februar havde et 18 procent større mersalg end samme periode sidste år. Og undervejs i den proces er min hovedpine forsvundet, helt af sig selv, siger han.

Et af de centrale punkter på mellemlederuddannelsen er netop arbejdet med at prioritere opgaver, så mellemlederne lægger deres ledertid der, hvor den er mest værd for virksomheden. Christian Dahl fortæller, at de 11 deltagere på det første hold vurderede, at de tilsammen havde tjent udgiften til kurset hjem 2,4 gange.

For lagerchef Tina Højmark fra Im. Stiholt A/S i Hjørring handlede det blandt andet om at give slip på andre opgaver:

- Jeg sad med alt for meget af det daglige papirarbejde, fordi det lige i situationen virkede nemmere at gøre det selv end at sætte en anden ind i opgaven. Nu er jeg i fuld gang med at uddelegere de administrative opgaver, som andre ligeså nemt kan løse, så jeg kan koncentrere mig om min primære opgave - at lede lageret, siger hun.

Uddannelse for hele branchens skyld

René Tønder Nielsen tøver ikke med at anbefale bilbranchens topchefer at bruge de knap 30.000 kr., som uddannelsen koster.

- De penge er altså givet godt ud, fordi kompetenceudvikling jo gavner hele organisationen, slår han fast.

Derfor har Bilbranchen i den kommende tid fokus på at videreuddanne specielt de ikke-tekniske medlemmer, som hidtil er blevet lidt forsømt på uddannelsesområdet. Og at netop mellemlederne har særligt brug for uddannelse, kan forretningsfører Lars Fram fra Bilcenter Fyn skrive under på:

- Da jeg startede i min nuværende lederstilling, blev jeg mere eller mindre kastet ud i det. Selv om jeg har været på mange kurser i mine 26 år i branchen, har det med ledelse mere været en rygradsting end noget, jeg har lært. Min chef meldte mig til mellemlederuddannelsen, fordi jeg skulle forberede mig til en ny stilling som afdelingsleder, og nu føler jeg mig for første gang godt klædt på til at være leder, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189