SKF i samarbejde med Volvo
Besparelser på brændstof og reducering af kuldioxid.
SKF leverer allerede i dag komponenter til svinghjulsystemer, og går nu yderligere ind i et samarbejdsprojekt med Volvo Personvogne og AB Volvo.
Projektet har modtaget et bidrag på 6,5 millioner svenske kroner fra de svenske energimyndigheder. Formålet er at udvikle svinghjulsteknik til kinetisk energi-genvinding til næste generation af Volvobiler.
Til efteråret vil Volvo Personvogne blive en af de første bilproducenter i verden, som tester mulighederne for at bruge denne teknik i personbiler.
SKF vil anvende sin tekniske viden til at overføre principperne i systemet (oprindeligt konstrueret med Formel 1 i tankerne) til en kosteffektiv konstruktion tilpasset til seriefremstilling.
Potentiale til at overgå el-hybridsystemer
- Vi ser frem til samarbejdet med Volvo. i sær med tanke på den positive effekt, systemet har i forbindelse med reducering af kuldioxidudslip, siger Edward Holweg, chef for produkt og systemudvikling inden for SKF Automotive Division.
Kinetisk energi-genvinding, baseret på mekaniske svinghjul har potentiale til at blive mere kosteffektiv end el-hybridstsytemer med lignende effekt, oplyser SKF.
Energi-genvindingssystemet, som vil blive installeret i en Volvo, anvender svinghjul fremstillet i kulfiber og har en diameter på 20 centimeter. Det roterer i et vakuum for at mindske friktion ved hastigheder på op til 60.000 omdrejninger per minut. Systemets krav til lav friktion, meget høje hastigheder og pålidelig drift i hele bilens levetid presser rulningsleje-, smøre- og tætningsteknik helt til grænsen.