23948sdkhjf

Foreslår registrering af ombyggede køretøjer ændret

SKAD ønsker udvidelse af registreringsattesten på grund af problemer med ombyggede køretøjer og støtter periodisk syn af motorcykler.
SKAD har det seneste års tid gennemført en omfattende oplysningskampagne overfor motorcykelejere gennem Harley Davidson Club Danmark og MC Touring Klubben. Samtidig har SKAD, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark, på hjemmesiden oprettet en side for motorcyklister, hvor de kan få et overblik over alle komponenter på en motorcykel, og hvor vidt disse skal synes som konstruktive ændringer.

Det er sket, fordi SKAD mener, at Danmarks registreringssystem af konstruktive ændringer på personbiler og motorcykler hører oldtiden til. Ud over teksten "Konstruktiv ændring" på registreringsattesten, oplyses der ifølge brancheforeningen intet omkring køretøjets tilstand.

- Da Skat først i starten af 2001 var begyndt med at scanne dokumentation omkring køretøjer i et fælles system, heriblandt billeder, notater og lignende, så er der en stor sandsynlighed for, at dokumentation fra før denne tid ikke længere eksisterer.

- Dette er yderst kritisabelt, da Danmark, som bekendt, har den højeste registreringsafgift i EU, og dermed mange ældre motorcykler på vejene. Der er store økonomiske konsekvenser forbundet med at overtræde registreringsbekendtgørelsen, også når man er i god tro, anfører direktør i SKAD, Thomas Krebs.

Da mange synsfolk heller ikke har viden på motorcykelområdet, så har SKAD tilbudt synsbranchen at gennemføre foredrag omkring de ombygninger, man typisk kan møde på en motorcykel, og om fortolkning af TÜV Teilegutachten.

Udvalgte MC-synshaller

Her opfordrer SKAD synsbranchen om at finde sammen og etablere egentlige kompetencecentre, det vil sige udvalgte synshaller, der har en speciel stor kompetence på motorcykler.

- Motorcykelmarkedet er en lille fisk i det store synshav, så der må være mulighed for at finde sammen blandt synsvirksomhederne for at finde en løsning, mener Thomas Krebs.

Af Skat Indsats’ interne notater fremgår, at næsten alle ombyggede motorcykler er synet på et forkert grundlag. Her opfordres der ligeledes om, at synsfolkene rådgiver værksteder og ejerne om, at de skal sætte kryds ved "JA" på anmeldelsesblanketten under konstruktive ændringer, hvis en motorcykel er bygget om med konstruktive dele, oplyser SKAD. Da konstruktive ændringer omfatter en del papirarbejde, mener foreningen, at der bør være plads til at opkræve et mindre beløb for denne service, så synsvirksomheden også har tid til at udfylde alle papirer og kontrollere godkendelsesdokumenter.

Vanskelig bevisførelse

Når et værksted indkøber et brugt køretøj, så skal der ifølge SKAD først ansøges om aktindsigt hos Skat for at få information om, hvad der er registreret på køretøjet.

- Så kan man kun håbe på, at Skat har information til rådighed. Det samme gælder naturligvis for private handler. Dette gør det yderst vanskeligt at føre bevis for, at et køretøj er afgiftsberigtiget og synet korrekt, specielt fordi det typisk er værkstedet eller ejeren, der skal modbevise Skats påstande om afgiftskrav, mener Thomas Krebs.

Værksteder i klemme

SKAD har i starten af året introduceret Danmarks første ansøgningsskema om aktindsigt, der blev gennemgået af Håndværksrådets jurister. Skemaet anvendes nu flittigt af SKADs MC-medlemsværksteder, som ofte står med kunder, der ønsker at ombygge et køretøj.

Et værksted kan komme voldsomt i klemme, hvis man ombygger en motorcykel i god tro uden at kende historikken af køretøjet først, da en motorcykel hurtigt kan miste sin skattemæssige identitet, og værkstedet derfor kan komme til at hæfte for den fornyede opkrævning af registreringsafgiften.

Efter opstartsproblemer med afvisninger af disse skemaer hos Skat, og en klage til skatteministeren, så blev der sat fokus på, at aktindsigt i dag er den eneste metode til at sikre sig mod uønsket overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen. Skatteministeren indskærpede overfor Skat Motor, at der skal gives aktindsigt på køretøjsrelevante områder.

Beslaglægger uretmæssigt

Ifølge SKAD har Skat på motorcykelområdet indledt en masse-razzia i den seneste tid, der er kulmineret her til sommer. Næsten ved hvert MC-træf står Skats og politiets telte, der fungerer som filtre for de mange motorcykelentusiaster, der mødes i fællesskab omkring deres lidenskab – at køre på motorcykel.

- Her er der nærmest krav om, at en hver motorcyklist har et ringbind i saddeltasken med kopier af samtlige papirer, fotografier, certifikater og lignende for at kunne bevise, at netop hans motorcykel er lovlig. Kan ejeren ikke bevise dette, og Skat eller politiet kommer med påstande om, at motorcyklen er ulovlig, også i tilfælde af at den er lovlig, så bliver motorcyklen beslaglagt. Dette koster omkring 8000 kroner i bortkørsels- og etableringsafgift, og denne opbevaring kan vare i mange måneder, før myndighederne har haft tid til at vurdere sagen, siger Thomas Krebs.

Han mener, der er tale om myndighedssvigt, da en godtroende motorcykelejer må kunne have tillid til myndighederne om, at man naturligvis har styr på alle oplysninger omkring en motorcykel og kan bedømme med 100 procent nøjagtighed, om en motorcykel er lovlig synet og afgiftet.

Krav om påførsel

SKAD har på baggrund af disse problemstillinger krævet, at alle konstruktive ændringer bliver påført registreringsattesten, hvilket både blev fremlagt skriftligt og ved et personligt møde med skatteministeriet og Skat Motor.

Der er rigeligt med plads på bagsiden af den nye registreringsattest, mener SKAD, så man nemt og hurtigt kan fremvise attesten ved en kontrol, uden at måtte være bange for repressalier.

- Det må være muligt i et moderne land som Danmark at gøre det samme som andre EU-lande har gjort i mange, mange år. Møder man for eksempel en tysker på en motorcykel, så ruller vedkommende sin registreringsattest ud, hvor alle ombygninger nøje er nedfældet. Dette må vi også kunne gøre i Danmark, mener Thomas Krebs.

Uklar synslov

Som bekendt er der ikke periodisk syn af motorcykler i Danmark. Dette har ifølge SKAD blandt andet været årsag til, at mange godtroende motorcykelejere kommer i klemme.

- Når man ejer en motorcykel, lige som for eksempel en Hot Rod eller Amerikanerbil, så ønsker man at give køretøjet sit personlige særpræg. Derfor bygger mange deres motorcykel om, hvor gafler, bagsvingere, fremflyttere, tank, sæde, lygter og lignende udskiftes i stor stil.

- Det viser sig dog nu, at næsten alle motorcykelejere, og også en stor del af motorcykelværkstederne, ikke kender til synsloven. Det er forståeligt, da synsvejledningen i princippet omhandler biler og ikke giver klare oplysninger om motorcykler. Det er oftest fortolkninger, som udledes fra reglerne vedrørende personbiler, hvilket kan være teknisk problematisk, siger Thomas Krebs. SKAD har derfor offentliggjort en oversigt over konstruktive ændringer på motorcykler på SKAD’s hjemmeside, med udgangspunkt i vejledningen om syn, der er tilgængelig for alle besøgende af siden.

SKAD opfordrer også Trafikstyrelsen til at arbejde videre med periodisk syn af motorcykler, for eksempel hvert tredje eller fjerde år. Dermed vil synsfolkene også få en større ekspertise på området, mener SKAD, der gerne står til rådighed ved tekniske spørgsmål omkring motorcykler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078