Autosynergi i Berlin
Meilenwerk i Tyskland er på en måde bilbranchens svar på den danske andelsbevægelse. Her har man slået sig sammen, og det har giver kunder til alle i butikken.
Selv udefra fornemmer man, at stedet er meget specielt, og det er tydeligvis også valgt med omhu. Der er højt til loftet overalt, da det oprindeligt var byens sporvognsdepot. Det stod tomt i mange år og var ved at forfalde, men blev reddet fra bulldozerne i sidste øjeblik. I dag er det, hvad en ejendomsmægler ville betegne som nænsomt restaureret med respekt for det oprindelige, og for at trække tidsmæssige paralleller bagud har man enkelte steder ladet de gamle sporvognsskinner forblive i gulvet. I alt er der mere end 30 forskellige virksomheder i bygningen. I dem kan man enten købe en fabriksny Jaguar eller Mercedes eller måske få sat den gamle i stand fra A-Z. Er man til italienske biler, ja så er mulighederne flere, for her er det også muligt at købe en ny Ferrari, Maserati, Alfa Romeo eller en Lancia. Også her gælder det, at man også kan få sin gamle klassiker totalrestaureret eller blot serviceret.
Ordet synergi er det første, man tænker på, når man er kommet ind af en af de mange store indgange i den store 150 år gamle bygning. Synergi handler om, at flere trækker på samme hammel for i fællesskab at få mere ud af det, end hvis der kun var én om at trække. Flyttes udtrykket over til den danske autobranche, kender vi det lidt fra de steder, hvor der ligger flere bilforhandlere tæt på hinanden. I Silkeborg gik byens mange bilhandlere for mange år siden skridtet videre og lancerede udtrykket, Silkeborg - bilernes by, for at trække kunder til fra store dele af Jylland. På Sjælland kendes fænomenet også. Her har 22 bilhandlere på Amager slået kludene sammen om at lancere annoncering og salg under et hele, kaldet Bil-Øen-Amager. Meget få steder, udover Bilhuset i Silkeborg, har man dog flere mærkeforhandlere og andet relevant samlet et sted. Men at det trods alt er en god ide, vidner det tyske Meilenwerk i Berlin om. Her er der rigtig mange autoværksteder, bilforhandlere, salgssteder for reservedele, udlejning af biler, bilplejestationer, foruden salg af eksklusive klassiske både og meget andet under et og samme tag.
Tog springet
atelier automobile er navnet på én af de mange virksomheder, som har specialiseret sig i service, salg og renovering af klassiske biler. Her handler det om de franske og svenske klassikere. Indehaver er diplomingeniør Roland Kayser, som opgav sit faste job som udviklingsingeniør hos VW for at hellige sig lidenskaben for de franske og svenske klassikere.
- I dag er jeg glad for, at jeg tog beslutningen om at blive selvstændig i 2004 og nedsætte mig her i Meilenwerk i Berlin. Omsætningsmæssigt er det kun gået fremad, og selvom der også er krise her i Tyskland, er det ikke noget, vi mærker til. Der er nok at lave, og foruden de tre lærlinge jeg har under uddannelse, er der fem svende, en pladesmed og en værkfører på værkstedet foruden mig selv på kontoret. Vores arbejdsområde er meget varieret, og vi har alt fra almindelig service til hel- og delrestaureringer. Specialet er svenske biler, og det er primært Volvo P1800, og for de franskes vedkommende er det Peugeot, Citroën, Facel Vega, Panhard, og indimellem har vi også de franskproducerede Fordbiler på værkstedet.
Salg til branchen og private
Her i Danmark sælger grossisterne stort set kun autoreservedele til branchen, men i Tyskland er det mere almindeligt, at grossisterne også sælger til private. Et af disse firmaer er Limora, som har specialiseret sig i reservedele og udstyr til klassiske britiske biler som Jaguar, MG, Mini, Triumph, Range Rover, Land Rover og Austin Healy. Firmaet har hovedkontor og hovedlager i byen Buchholtz, men afdelinger i Meilenwerk Berlin, Düsseldorf og Stuttgart foruden flere andre steder i Tyskland, plus man også har en afdeling i Holland og en i Frankrig. I afdelingen i Berlin er det Udo Schneider, som er afdelingschef, og han er godt tilfreds med at være placeret et sted, hvor der kommer så mange.
- I Danmark har vi faktisk mange kunder, og udover at sende bestilte varer dertil har vi primært kunder fra Berlin og dets store opland. Vi sælger også dele til de mange værksteder her i huset, men selvfølgelig også til private, der enten kommer eller får varerne sendt til deres adresse. Vores interne opkøb er dels fra England, men vi får rent faktisk mange ting nyfremstillet, og det er eksempelvis kuglekredsstyretøj til Austin Healy, kofangerdele, skærme til flere bilmodeller, specialværktøj, indtræk, dørbeklædning, diverse motordele, plejemidler og meget andet. Jo, det er faktisk større, end man umiddelbart regner med. Heller ikke tilbehørssiden skal man undervurdere, for det udgør også en meget stor del af vores forretning, siger Udo Schneider.