Mere logisk end papirclips
Nogle værktøjer er så utroligt indlysende. Et af dem er den styretøjs-slørtester, som blev præsenteret på FTZ-messen i Fredericia, men der var også et genialt stykke multiværktøj, nye blindnitter og meget andet.
Lidt på samme måde er det med den universal styretøjs-slørtester som Timo Köster fra det tyske firma Müller Werkzeug har opfundet og været med til at udvikle. Når man ser den, tænker man uvilkårligt på dens enkelhed, store anvendelsesmuligheder og ikke mindst på, hvor logisk en opfindelse det er.
Alle mekanikere ved, at så godt som alle bøsninger og styretøjsforbindelser på biler skal undersøges med belastning. Tit foregår undersøgelsen med et dækjern og måske en hammer til at lægge imellem fælgen og dækjernet, så man derved kommer op i niveau for at få et ordentligt bræk på. Men det har sin begrænsning, for det er ikke altid lige let at komme til at få dækjernet ind, der hvor man ønsker at se, om der måtte være slør. Endelig så er der lige det med at få tjekket for slør i styretøjets langsgående retning, og det er i reglen også svært at komme til at undersøge for dels står dækket i vejen, og så hviler bilen på hjulet.
Den tekniske forklaring
Universal-slørtesteren består i al sin enkelthed af et L-formet rør, hvor den del som skal under hjulet, er den korte del af Let. Denne del af værktøjet er belagt med et tykt lag gummi, som er vulkaniseret på røret. Når bilen er hævet op på en lift med kørebaner, løftes bilen op med liftens donkraft, så hjulene er fri.
Så placerer man delen med gummiet under centrum af dækket, og så sænker man bilen ned over værktøjet. På grund af vridningen af gummiet forårsaget af det faktum, at bilen har været løftet op, vil den lange ende af værktøjet automatisk blive løftet op mod bunden af bilen. Mekanikeren behøver blot at trække nedefter i det lange håndtag, for at undersøge styretøjet for slør. Når det sker, vil samtlige af styretøjets bevægelige dele forskyde sig henholdsvis ind- og udefter.
Derved er der rig mulighed for at inspicere styretøjet visuelt og grundigt mærke efter med hænderne, hvor der måtte være selv det mindste spor af slør. Skal styretøjet inspiceres for slør i langsgående retning, er fremgangsmåden i princippet ens.
Lille, men stor i slaget
Slagnøgler betyder hurtigere reparationstider, og er der en bolt eller en møtrik, der er groet godt og grundigt fast, er slagnøglen ofte det, der tyes til, inden gas og ilt bliver hentet frem. Firmaet Müller Werkzeug har lanceret en yderst kraftig enhåndsbetjent 1/2" slagnøgle, som klarer hele 1600 Nm.
Ved siden af aftrækkeren sidder knappen for højre- og venstreløb, og placeringen betyder, at den kan anvendes både af venstre- og højrehåndede. Under aftrækkeren sidder indstillingen til, hvor hårdt den skal slå, og slaget kan reguleres trinløst.
Clips og spændebånd
Clips, skruer, befæstigelser og meget andet leverer Silkeborgfirmaet Bechmanns Eftf., og her udvides sortimentet hvert år. Nyt er clips til BMW Mini, og omkring 60 andre clipsetyper. Én anden af nyhederne er spændebånd i rustfrit stål til drivakslernes gummimanchetter. Her er fordelen den, at de holder tiden ud og ikke risikerer at tære over. Spændebåndene fås i 21 forskellige størrelser fra 24,8 mm som den mindste og op til 110,5 mm som den største. Blindnitter har tit en for kort gribelængde og en alt for lille krave. Det er der nu rådet bod på, for nu lagerfører Bechmanns Eftf. sorte nitter med en gribelængde på helt op til 16 mm, og de fås med ekstra store kraver, når det handler om fastgørelse af plastic-afdækninger og andet.