23948sdkhjf

20.000 arbejdspladser i elbiler

De danske leverandører til den globale bilindustri og elselskaberne beskæftiger til sammen cirka 20.000 danskere. Det tal kan fordobles, hvis Danmark bliver foregangsland for elbiler, viser en ny analyse fra Deloitte, for Dansk Elbil Alliance.
I dag leverer danske virksomheder udstyr for 600 kroner til hver bil, der bliver produceret i Europa. Det tal kan vokse til 1600 kroner per elbil, hvis vi udnytter det danske elbilpotentiale, viser en ny analyse Deloitte har lavet for Dansk Elbil Alliance.

I øjeblikket bliver der produceret 15 millioner personbiler årligt i Europa. Markedsværdien af den europæiske bilproduktion er cirka 2000 milliarder kroner, hvilket svarer nogenlunde til det årlige danske BNP.

Det Internationale Energi Agentur (IEA) forventer, at salget af elbiler og plugin-hybridbiler vil nå op på en markedsandel på 20 procent i 2025. I kraft af bilmarkedets størrelse rummer det betydelige vækstmuligheder for danske virksomheder. Den danske bilindustri omsætter i dag for ni milliarder kroner og beskæftiger 8000-9.000 personer. Mens cirka 11.000 danskere er beskæftiget i elforsyningsbranchen og dens underleverandører.

Ifølge Deloittes beregninger kan en styrkeposition på elbilfronten skabe 10.000 fuldtidsjob på mellemlang sigt (2020-2025) og 20.000 fuldtidsjob på lang sigt, det vil sige 2030-2040 – det er især videntunge arbejdspladser. Det indbefatter ikke det betydelige antal arbejdspladser, der vil opstå i anlægssektoren.

Hemmelighed

- Når danske politikere under valgkampen diskuterer vækst, kan de med god grund se elbiler som en løsning. Rapporten fra Deloitte er en god illustration af potentialet i elbiler for Danmark. Den danske bilindustris succes er en velbevaret hemmelighed. Vi har en fornem styrkeposition her, som elbilindustrien kan bygge videre på, hvis de rigtige rammebetingelser er til stede, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Den danske bilbranche har i dag styrker indenfor kølersystemer, højttalere, kabler og karosserier med videre. Det kan blive yderligere suppleret med styresystemer til batteripakker, effektelektronik, ladeinfrastruktur og lydsystemer til elbiler med mere fremgår det af analysen fra Deloitte.

- Elbiler kan være med til at løse transportens klimaproblem, men vil også være en økonomisk gevinst for Danmark. Vi har i dag gode forudsætninger for at udnytte vores styrkeposition indenfor elbilindustrien, fordi vi har en stor andel vindmøllestrøm og er førende på smart grid området, siger Lærke Flader.

- Men hvis vi for alvor vil skabe vækst og arbejdspladser på elbilfronten, skal vi fra politisk side bevidst gå efter at blive foregangsland. Høj penetration af elbiler og infrastruktur er nødvendigt for, at vi kan teste løsninger af, og udvikle nye løsninger. Afgiftsfritagelsen af elbilerne har været et godt første skridt, men det bringer os ikke hele vejen. Vi bør også kigge på firmabilbeskatning, på ladeinfrastruktur og på miljøkørebaner. Heldigvis initiativer, der ikke behøver at koste statskassen mange penge i forhold til de gevinster, vi kan høste, siger hun.

Analysen fra Deloitte kan læses på http://www.danskelbilalliance.dk/Nyheder...
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.249