23948sdkhjf

Leverandørerne disker op i Frankfurt

De mange leverandører til bilindustrien har også travlt med at lancere mange spændende nyheder på IAA-messen.
Leverandørerne til bilindustrien er massivt på plads i Frankfurt på IAA motorshowet, hvor vi her nævner flere af nyhederne. Enkelte har oplyst, hvad de ville vise, før udstillingen åbnede, såsom for eksempel Eberspächer med spændende nyt inden for varmere og udstødningssystemer, som vi tidligere har omtalt.

Den helt store leverandør er Bosch, der viser meget nyt. Blandt andet et nyudviklet radarsystem, som minimerer risikoen for kollisioner bagfra ved lavere hastigheder. Det nye system bliver monteret på den nye Audi A5. Dertil et nyt indsprøjtningssystem til gas- og alternative brændstoffer, samt biofuel til dieselmotorer, plus en ny og lettere bremsecaliper i aluminium, der sparer syv procent vægt. Bosch oplyser, at den er mere komfortabel med ét eller to stempler til både for- og baghjul, samt videreudviklet for opsamling af bremseenergien til hybrid- og el-motorer.

Niende generation ESC fra Bosch er mindre og lettere, men mere effektiv og hurtigere virkende.

Til eftermarkedet introduceres flere bremseskiver og skivebremsebelægninger i et større program, plus oplysning om et nyt samarbejde med tyske EM-motive om udvikling af motorer til elbiler, der kommer i produktion næste år.

Bosch har også videreudviklet common rail indsprøjtningssystemet til dieselmotorer. I dag arbejder systemet med op til 2000 bar indsprøjtningstryk, men om kort tid bliver det 2500 bar. Mange af de nævnte Bosch-udviklinger mindsker brændstofforbruget og nedsætter CO2-udslippet.

Bosals udstødningskontrol

Bosal viser et nyt udstødningskontrolsystem, der allerede er monteret på flere nye bilmodeller, hvor kunderne er Chrysler, Ford, VW Group og General Motors. Dr. Johan van de Ven, divisionsdirektør hos Bosal fortæller på messen:

- Med introduktionen af Euro6, som træder i kraft om tre år, er der nok at gøre, også til de tunge køretøjer. Det arbejder vi hårdt med.

Bosal har 34 produktionssteder og fem udviklingscentre på kloden med en omsætning sidste år på 5,6 milliarder kroner.

Conti elbil-ekspertise

Continental viser blandt andet, at selskabet har indledt et samarbejde med Akasol-firmaet omkring udvikling af nye lithium-ion batterier. Conti udtaler, at hybridkomponenter og systemer er samlet under ét tag i koncernen med stor ekspertise. Udviklingen begyndte allerede i 1990, mild-hybrid i 2003, og i slutningen af året mener Conti, at man er størst som leverandør til elbiler i Europa.

Continental har i øvrigt netop modtaget en hæderspris i hjemlandet for de seneste elektroniske udviklinger til bilindustrien, ÖkoGlobe 2011, som er tildelt af flere klubber og universitetet i Duisburg-Essen.

Brændstofstyring fra Denso

Denso, verdens næststørste leverandør til bilindustrien, er på plads med en stor stand og flere nyheder. Blandt andet et nyudviklet motorstyringssystem til dieselmotorer, der kan spare to procent i sammenligning med de hidtil gængse systemer. Denso kalder det nye system i-Art, der automatisk justerer den korrekte mængde brændstof til dyserne og er endnu en udvikling til de kommende Euro6 normkrav.

Dertil en ny starter til Stop & Go-systemer, Tandem Solenoid TS, der reagerer hurtigere. Denso begyndte produktionen af Stop & Go-systemer tilbage i 1999 og har forbedret systemet flere gange siden.

Som et clou på standen er en køresimulator, hvor personen bag rattet kan få fornemmelse af virkningen på ABS og ESC, samt uønsket baneskift, men også en videreudviklet common rail dieselindsprøjtning, som også sparer på brændstoffet.

Amerikanske udvidelser

Johnson Control oplyser i Frankfurt, at de bygger en ny fabrik i Kina til omkring en halv milliard kroner til Stop & Go-batterier, der skal påbegynde produktionen i 2013 til kunder i Asien-Pacific. Målet er 2,4 millioner Stop & Go-batterier i 2015.

Johnson Control mener, at markedet for disse batterier vil ligge på 35 millioner årligt i 2015. Udover den nye fabrik i Kina udvides produktionen for 2,8 milliarder kroner de næste fire år i Tyskland hos Varta og fabrikken i USA.

TRW Automotive Holdings Corp., der også er blandt de helt store leverandører til bilindustrien, har besluttet at åbne eller udvide 11 fabrikker i løbet af 2012, ligesom man vil investere i nye produkter. Udvidelsen skal blandt andet ske i Brest i Frankrig og Peterlee i Storbritannien med assistentsystemer, samt for produktion af styretøj i Kina, Polen og Storbritannien, bremser i tyske Koblenz og kinesiste Wuhan. Hertil en belægningsproduktion i Qingdao, Kina, samt nye ESC-systemer i Queretaro, Mexico.

TRW har hovedkvarter i Livonia, Michigan, USA, med 185 afdelinger og fabrikker på kloden i 26 lande med 60.000 ansatte. Omsætningen var i 2010 på 78 milliarder kroner.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068