23948sdkhjf

Bosch-serviceværksteder fejrer 90-års jubilæum

Den 1. januar 1921 åbnede Bosch det første monterings- og reparationsværksted i Hamburg.
Allerede i begyndelsen af 1920’erne indså Bosch, at der var behov for et netværk af serviceværksteder, som kunne montere og reparere Bosch-produkter. Planerne for denne type servicenetværk blev iværksat den 1. januar 1921, hvor autoværkstedet Max Eisenmann & Co. i Hamburg fik kontrakt som “det første monterings- og reparationsværksted for Robert Bosch AG". Hermed var “Bosch-service"-konceptet født. I dag, 90 år senere, er Bosch-serviceorganisationen verdens største, uafhængige værkstedsnetværk med mere end 15.000 værksteder i 147 lande.

I perioden 1910 til 1925 steg den årlige produktion af biler alene i Tyskland fra 14.000 til over 70.000. Og med det hastigt stigende antal biler steg også behovet for reparationsmuligheder. Foruden tændingssystemer lancerede Bosch fra 1913 stadig flere elektriske komponenter som generatorer, startere, lygter og horn, som hurtigt blev anvendt i bilproduktionen over hele verden. Bosch var i mellemtiden blevet til en international virksomhed med 6700 medarbejdere. Således var der allerede i 1920 Bosch-salgssteder med såkaldte monteringshaller – i første omgang i Tysklands store byer og senere også i for eksempel Budapest, Geneve, Milano, Prag og Wien. Dette netværk var dog ikke stort nok til at kunne tilbyde en udstrakt servicedækning. Det ændrede sig i 1921, da det første officielle Bosch-værksted blev grundlagt i Hamburg og dermed var udvidelsen af Bosch-værkstedsnettet i gang.

Støtte lige fra begyndelse

Selv i starten modtog ethvert værksted, som kunne kalde sig et Bosch-serviceværksted specielt værkstedsudstyr og et nærmere fastsat antal varer på fordelagtige betingelser. Ydermere modtog disse værksteder midler til organisering af den daglige forretning og praktiske oplysninger som forslag til for eksempel dekoration af butiksvinduet.

- Også i dag nyder partnerne godt af denne omfattende støtte, som i dag håndteres af Koncept Support afdelingen hos Bosch. De moderne Bosch Car Service udstyres med den nyeste prøveteknik, teknisk information, teknisk hotline og kursus på tværs af bilmærker, ensartet fremtræden og marketing- og reklamemateriale – direkte fra kilden Bosch. Et kvalitetssikringssystem som en del af Bosch Service Excellence programmet samt regelmæssige audits og uanmeldte værkstedstest udført af en uafhængig serviceudbyder sikrer den høje servicekvalitet hos Bosch-værkstederne, forklarer Per Rasmussen, Bosch’ konceptchef i Norden.

Bosch Service Excellence programmet er et ikke-teknisk uddannelsesprogram bestående af 11 moduler fra kvalitetssikring over kundeorientering til personalehåndtering og har til formål også på den ikke-tekniske side at hjælpe Bosch Car Service på den bedst mulige måde.

Ud over de klassiske Bosch-temaer som elektriske komponenter i biler, elektronik og dieselservice omfatter udbuddet af service også almindelige mekaniske reparationer, service, olieservice, klimaservice, car multimedia, dæk- og ofte også autoglasservice samt i nær fremtid også service på og reparation af hybrid- og elbiler, som bliver stadig mere aktuelle.

90 år efter, at det første Bosch-værksted åbnede, er Bosch-serviceværkstederne til stede på det uafhængige værkstedsmarked som full-service-udbydere. Hver eneste dag servicerer og reparerer over 80.000 medarbejdere mere end 180.000 køretøjer på cirka 15.000 Bosch-serviceværksteder over hele verden.

I Norden er der 420 Bosch Car Service værksteder. I Danmark er der i dag 91 Bosch Car Service, og flere på vej ind.

Aktiviteter i 90-året

Under mottoet "90 år med Bosch service – Oprindelsen skaber fremtiden" fejrer Bosch-værkstedskonceptet den succesrige fortid ved at kaste et optimistisk blik på fremtiden. Således skal nettet af Bosch-serviceværksteder også i de kommende år vokse yderligere over hele verden.

I første omgang kan kunderne imidlertid være med til at fejre 90-års jubilæet for Bosch-service, som også falder sammen med Bosch-koncernens 125-års jubilæum. I jubilæumsåret vil der være tilbud og kampagner som særtilbud på dele og service. Aktuelle informationer om disse tilbud og kampagner findes på internettet på www.boschcarservice.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062