23948sdkhjf

Audis LeMans powerboks er fra Herning

HP Electronik kombinerer race i Hartmann Racing med udvikling af elektroniske systemer og komponenter til også konkurrerende teams.
Hans Hartmann Petersen kan med sikkerhed sige, at det ikke var hans Powerboks, der havde del i skylden, da Audis ene R18 LeMans-racer i år stod af med 320 kilometer i timen. Det viser loggen. Men at Audi, og hans eget Hartmann Racing samt konkurrerende teams, har store fordele ved at bruge boksen, det ved han med lige så stor sikkerhed.

Udvikling af Powerboksen udsprang i 2008 fra tanken om at fjerne alle sikringer og spare 5-10 kg vægt, ligesom man kan styre slukning af generatoren og andet under et løb og opnå ekstra power i bilen. Boksen opererer via bilernes CAN-bussystemer, som Hans Hartmann Petersen betegner som stadig værende et spøgelsesagtigt sort hul mange steder i autoverdenen.

- Ved en ulykke slukker vores powerboks for benzinpumper, sensorer og relæer, der kan afgive gnister. For chaufføren når ikke at tænke og trykke på knapper, når det går galt, siger manden bag såvel Powerboksen som det vindende racingteam og det alsidige elektronikfirma i Herning.

Guldæg i en niche

HP Electronik fra 1984 beskæftiger syv personer. I alt laver firmaet over 100 powerbokse årligt – et lille guldæg, mener Hans Hartmann Petersen – foruden blandt andet sms- og trådløst styrede brandspjæld uden styrekabler til etageejendomme, samt internetstyrede sæbedoseringer til ejendomsvaskerier.

- Nye ideer bliver ved med at poppe op hos mig og min udviklingskollega, og vores produkter er baseret på de "byggeklodser", såsom sms-moduler og andet, vi nu har arbejdet med gennem mange år. Vi er en lidt skjult nichevirksomhed, der ikke går på kompromis med produkterne, for reklamationer er for dyrt og besværligt. Og så har vi nok gang i for meget, for vi kan ikke lade være som de "makkerøve" vi er, griner Hans Hartmann Petersen, der er fyldt med godt humør og krudt i enden. Han er netop nu ved at lægge edb om og samle sin virksomhed fra to adresser i Herning, samtidig med sit entusiastiske og ambitiøse engagement i motorsport, hvor "svenskerne skal ha’ tæsk igen i år" i STCC (hvad de også fik, red.). Så der er nok at se til.

Elektriker ved et tilfælde

Hovedindtægten kommer fra elektronik-delen i firmaet, der også er ved at udvikle salg af oliemærket MPM, med flere nye projekter i gang.

Hans Hartmann Petersen er uddannet elektriker, fordi han, med egne ord, har arbejdet med strøm siden han fik stød som femårig hjemme hos far Verner Petersen på værkstedet i Aars. Det gik nemlig ikke at finde en mekaniker-læreplads. Men hos VPK Busser i Herning begyndte den unge Hartmann Petersen at bygge eltavler til især luftstyrede døre til busser til det svenske marked, og snart baksede han også andre styringer sammen på køkkenbordet hjemme.

Tingene udviklede sig, og fire år senere drev Hans Hartmann Petersen tre virksomheder med 85 millioner kroner i omsætning, herunder en teleforretning. Men det blev for meget, så tingene blev droslet ned, selv om det i 2000 blev til en rating i klasse AAA for HP Electronik, som en af blot tre procent i landet, hos Dun & Bradstreet.

Har købt lodde-robot

HP Electronik har for et par år siden investeret over tre millioner kroner i en en hightech SMD-produktionslinje, der kan producere op 1000 printstyringer om dagen.

- Vi har også lavet til IC3-togene. Men ikke de udskældte IC-4, smiler Hans Hartmann Petersen skævt med hentydning til den italienske producent. Selv beskæftiger han en højt skattet chefmekaniker fra Italien til race, der bliver fløjet op efter behov.

- Ham kalder vi aldrig andet end Fritella – frikadelle på italiensk, blinker Hans Hartmann Petersen til Daniele Banin, inden de hjælpes ad med at skubbe den ene potente Honda ind i team-traileren. For nu skal der races.

Motorsporten der blev alvor

Hartmann Racing har blandt andet vundet European Touring Car Club tre år i træk i kraft af to Honda Accord Euro-R, oprindelig bygget af JAS i Italien, men siden 2009 videreudviklet af Hartman Racing med modificeret undervogn, egenproduceret Powerboks og optimerede 2.0 liters motorer via NBE i England.

Hans Hartmann Petersen begyndte i Saxo Cup i 2002 i en selvbygget bil, men ville op i en mere potent racer og byggede en Honda med 300 hk. I 2006 hyrede han køreren Martin Jensen, mens den berømte ester Marko Märtin købte et sæde. Hartmann Racing hyrede i 2008 engelske James Thompson, der sidste år kørte alvorligt galt under DTC på Ring Djursland. Den voldsomt skadede og fem år gamle bil blev genopbygget på 11 dage og vandt.

James Thompson blev i år headhuntet af Volvo, og Hartmann Racing hyrede F1 testkører Fabrizio Giovanardi, som genvandt EM. Hartmann-teamet, der opererer med et budget på under en million kroner årligt, tog fusen på de langt bedre bemidlede konkurrenter ved at lægge 40 kg ballast i bilen under fri træning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078