23948sdkhjf

Batterier og bananer

NÅR DU HAR BUDT en uventet gæst en kop Gevalia og måske en Chiquita banan, er det spørgsmålet, hvor mange mætte munde det har givet kaffebonden og frugtplukkeren. Nu er et nyt ulandsprodukt på trapperne – litium. Som man kan læse i denne uges tema om batterier har fagbladets udsendte været i et af verdens fattigste lande, Bolivia, da man her i Andesbjergene har verdens største reserve af det hvide guld, litium. Men Bolivias tro på at kunne blive rig på udvinding af litium afhænger af udenlandske investeringer og de store bilkoncerners satsning på eldrevne køretøjer. En udvikling, vi allerede kan se er godt i gang. Hybridbiler kører i stadig større antal, og rene elbiler er på vej ud til de danske forbrugere. Vi har netop testkørt den velkørende men ret dyre Peugeot iOn, og om en måneds tid kommer Renault med sine større og billigere elbiler med mulighed for batteriskift.

PRODUCENTER AF BATTERIER er i fuld fart med at udvikle stærkere og bedre batterier til de nye typer biler. Godt hjulpet af globale krav til bilfabrikanterne om at nedsætte bilernes CO2-udledning er der stor fokus på at udvikle køretøjer – også knallerter, busser og plæneklippere – der lader de fossile brændstoffer blive i undergrunden. Her er bly, kulfiber og især litium genstand for stor og skelsættende forskning i batteribranchen i en tid, hvor vindmøller skyder op som paddehatte.

VI ER DERMED tilsyneladende alle passagerer i et frembrusende eltog, der ikke er til at stoppe. Her i 125-året for automobilets fremkomst er der nok ikke tvivl om, at der både politisk og produktionsmæssigt er grund til at tro på, at eldrift denne gang vil slå an, når børnesygdomme og begrænsninger har fundet deres løsning. Og der er nok heller ikke tvivl om, at autobranchen skal indstille sig på at omstille sig gradvist til nye service- og indsatsområder – måske hurtigere end vi tror.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064