23948sdkhjf

Verdens hurtigste motorsport

Til daglig er de 201 meter asfalt i Ørsted en helt almindelig offentlig vej, hvor der mest kører gyllevogne og mejetærskere. Men en weekend om året bliver vejen spærret for at lægge asfalt til nogle af de hurtigste motorcykler og biler i verden.
En høj summende og aggressiv tomgangslyd høres fra den lange Top Fuel dragster, der holder klar ved startlinjen. Alle på tribunerne holder vejret i spænding. Lyset skifter til grønt, men bilen flytter sig ikke. Dagen før måtte bilen udgå efter tekniske problemer, og mange når lige at tænke, at den heller ikke kommer afsted i dag. Men så sker det. I et øredøvende brøl af larm sætter bilen afsted og sender samtidig en trykbølge fra den afbrændte nitromethan lige ind i brystkassen på publikum på tribunerne. 3,6 sekunder senere er det overstået. På dette tidspunkt var bilen nået op 334 km/t.

Dragrace handler helt basalt om at køre hurtigst ud af et lige stykke vej med en bil eller motorcykel. Det er ikke særlig udbredt i Europa, men en enkelt weekend om året er det lille stykke asfalt ved Ørsted øst for Randers blevet omdannet til racerbane ved det årlige Mosten Raceday arrangement. Et løb tager et sted mellem 3 og 10 sekunder afhængig af klassen af køretøjer.

Eneste kvindelige deltager

Tania Stage er eneste danske kvindelige deltager. Hun har netop vundet DM i motorcykelklassen "Streetbike" og glæder sig til at køre på den lille bane ved Ørsted.

- Jeg kørte mit første løb på denne her bane for fire år siden. Jeg havde lige fået motorcyklen og kørte bare helt vildt nervøst med 67 km/t ned af banen, fortæller Tania, der de første år måtte leve med tilnavnet "lille-kyllingen".

I dag går det noget stærkere og for nylig måtte de mandlige konkurrenter stikke piben ind, da Tania iført et strutskørt uden på lædertøjet slog alle andre i sin klasse og vandt DM.

Ved Mosten Raceday er banen 1/8 mile eller 201 meter, og her når Tania op på 150-160 km/t, når det kører, som det skal. I Tanias klasse gælder det ikke kun om at køre hurtigst. Her sætter kørerne en såkaldt indeks-tid, som de efterfølgende skal forsøge at køre så tæt på så muligt uden at overskride den. Det stiller nogle andre krav til kørerens teknik, end hvis man bare skal lukke op for gassen.

- Det handler om, at tiden fra lyset skifter til man kører, skal være så kort så mulig, og det er jeg rigtig god til. Samtidig skal gearskiftet ligge samme sted hver gang, og det har bare spillet rigtig godt for mig i år, fortæller Tania.

Fra SFO til dragrace

Til daglig arbejder Tania som souschef for SFO’en på Kolding Centralskole. Her leger eleverne dragrace på mooncars og sætter pap-stykker på klemmer i cyklerne, men ellers kører dagligdagen helt normalt med frugt, leg og snak med kollegaer. Men når Tania tager til dragracing, er hun ikke den samme, som hjemme i SFO"en.

- Der sker bare et eller andet, når man tager den læderdragt på. Det er sådan en total følelse af frihed og en følelse af, at man lever. Hjertet pumper virkelig, og det tror jeg giver mig mere energi til dagligdagen i SFOen - så er man ligesom ladet op, slutter hun.

Læs mere her: Mosten MC: http://www.mosten-mc.dk/

Top Fuel dragster: http://www.topfuel.eu/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079