23948sdkhjf

Vi autolakerere skal stå op mod pres fra alle sider

På FAIs generalforsamling i Fredericia ridsede formand Lasse Jæger Jensen autolakerernes stadig større udfordringer op.
Som leverandører til autobranchen er autolakererne under et stadigt stigende pres. Lakererne er sidste led i kæden og underlagt autoværkstedernes, og navnlig forsikringsselskabernes, benhårde krav til pris, leveringstid og kvalitet, udtalte landsformand Lasse Jæger Jensen på FAIs generalforsamling i fredags den 9. september på Hotel Trinity i Fredericia.

- Konkurrencen er uhørt hård, og der er fuld fart på konsolidering og strukturændringer i hele branchen. Hvis man vil overleve som virksomhed i dette marked, kræver det, at hver enkelt mester og virksomhedsleder hver eneste dag holder fokus på effektivisering, proces-optimering, kvalitetsstyring og omkostningsminimering, sagde Lasse Jæger Jensen blandt andet.

Konsolideringen betyder en markant udvikling mod færre men større autolakererier, samt kædedannelse. Den finansielle krise har betydet vanskeligheder med kreditter og finansiering, og de seneste to år har forsikringsselskaberne øget deres pres på værkstederne voldsomt, ligesom reparationsgrænserne er sat ned, hvilket betyder færre reparationer og en lavere gennemsnitsskade.

Det betyder ændrede markedsforhold, som alle lakerere må forholde sig til, lød det fra talerstolen.

- Så selv om skadesantallet har været stabilt, og oven i købet sidste år lidt stigende, er kravene til effektivitet skærpet voldsomt og konkurrencen er hård. Vi har i FAI gennem årene påpeget den grundlæggende ubalance i forholdet mellem forsikringsselskaberne som storindkøbere og de små selvstændige udbydere af reparationsarbejde. Det er en ubalance, som Konkurrencestyrelsen ikke har den store forståelse for, sagde Lasse Jæger Jensen.

Skævvrider systemet

Den gennemsnitlige lakskade er på seks år steget med knap to procent til 3300 kroner, mens hele skaden er steget med knap en procent til 11.000. Med den nedsatte reparationsgrænse er FAI ikke i tvivl om, at gennemsnitsskaden vil falde igen, og dermed stille yderligere krav til effektivitet og optimering af arbejdsgange og processer.

- Vi oplever, at forsikringsselskaberne i stigende grad lægger pres på systemet. De skævvrider systemet mere og mere samtidig med, at timepriserne er steget alt for lidt de seneste tre år, sagde Lasse Jæger Jensen. Han tilføjede, at forsikringsselskabernes brancheforening F&P længe har lovet, at den korrekte opgørelsesmetode for 3-lags opbygninger vil blive lagt ind i Autotaks, og at alt tyder på, at det fra slutningen af november bliver muligt at kalkulere den korrekte 3-lags beregning i systemet.

Vær skarpe!

Også materialeindekset er under pres, da mange forsikringsselskaber forlanger, at udsprøjtning på sideliggende dele er indeholdt i materialeindekset, som flere selskaber oven i købet sætter ned, udtalte Lasse Jæger Jensen blandt andet.

- Det betyder en direkte nedsættelse af de effektive timepriser. Senest har vi set Codan lave aftaler med værkstederne om, at også af- og påmontering i forbindelse med udsprøjtning skal være indeholdt i materialeindekset – det er helt forkert, og det bør I alle afvise. I skal hele tiden informere jeres kunder om den rigtige opgørelsesmetode og benytte jer af FAI’s tilbud om kurser i Forsi samt informations-aftener for jeres kunder, sagde Lasse Jæger Jensen. Han undrede sig over, at ikke alle autolakerere er helt skarpe på opgørelsessystemerne og henviste til FAIs webseminarer med uddannelse samt de ændrede KS2000 certificeringer, der er en stor hjælp i optimeringen af det daglige arbejde på værkstederne.

Mere fra FAIs generalforsamling i næste uge.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093