23948sdkhjf

Sorte biler dominerer i Europa

Sort er den mest eftertragtede farve på de europæiske køretøjer, mens hvid og sølv løber med sejren globalt set ifølge 2011 DuPont Global Automotive Colour Popularity-rapporten.
I næsten 60 år har DuPont Automotive Colour Popularity-rapporten fulgt farvepalettrenden inden for automobilindustrien verden over. Den blev udgivet første gang i 1952, og DuPonts engagement i farvetrendanalyse har betydet, at den årlige rapport anses for at være den mest anerkendte i branchen.

- Autolakerer venter hvert år i spænding på denne rapport, da den giver en god ledetråd til de farver, der kan være på vej ind gennem dørene til sprøjtekabinen, siger Linda Van Calster, marketing kommunikationschef hos DuPont Refinish EMEA.

2011-dokumentet blev udgivet i november 2011, og det bekendtgjorde, at sort og sorte effektfarver har fastholdt føringen som de mest populære i Europa. Med en andel på 25 procent overordnet set – 40 procent alene inden for luksus- og luksus-SUV-segmentet – har disse mørke nuancer ført regionen siden 2007, og DuPonts eksperter forudser, at deres dominans vil fortsætte i den nærmeste fremtid.

På andenpladsen i Europa kom hvid/perlemorshvid, som tog et spring opad på omkring fem procentpoint i forhold til 2010-tallene, til en andel på 20 procent. Ifølge DuPont er årsagen til dette, at helt hvid er populær i alle modelsegmenter.

Minimalisme

- Hvid repræsenterer i stigende grad den moderne minimalisme og fremtidsteknologi, og det er en inspiration for den økologiske megatrend i Europa, forklarer Ann De Clerck, farve marketingchef hos DuPont Refinish.

Den fortsatte fremgang for hvid/perlemorshvid har gjort, at denne farve har overhalet sine rivaler sort og grå globalt set og rangerer nu i toppen inden for verdens foretrukne farve på linje med sølv i dette års rapport.

I Europa faldt populariteten for grå (18 procent) og sølv (15 procent), og blå rundede af i bunden af top fem-farver med 7 procent af køretøjsmarkedet.

- Ud over rapporten udvikler DuPont en årlig farvetrendudstilling for verdens førende automobilfabrikanter, når de søger at udvikle farvepaletten for deres fremtidige køretøjer. Dette er en uvurderlig kilde for vores farveteam hos DuPont Refinish, da det sætter os i stand til at identificere nye farver og trends, før den kommer på markedet. Vi kan levere de relevante lakfarver til eftersalgsmarkedet hurtigt, hvilket hjælper vores autolakere med at være så produktive som muligt. Det er kun via vores tætte bånd til DuPont OEM coatings, at vi kan gøre dette, tilføjer Linda Van Calster.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078